۰

اختلاف گازی آلمان و قطر

میز نفت | آلمان و قطر در مذاکرات درباره قراردادهای تامین بلندمدت LNG به مشکل خورده‌اند و بر سر شرایط اصلی از جمله مدت قرارداد، اختلاف نظر دارند.
LNG | میز نفت
LNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سه منبع آگاه به رویترز گفتند: آلمان که قصد دارد آلایندگی کربن خود را تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۸۸ درصد کاهش دهد، به قبول شرایط قطر برای امضای قرارداد ۲۰ ساله و تامین حجم عظیم LNG که برای کاهش وابستگی به گاز روسیه نیاز دارد، رغبتی ندارد.

قطر که بزرگترین صادرکننده LNG جهان است، شرایطی مانند بند "مقصد" را قید کرده که مانع می شود برلین بخواهد گاز را به مناطق دیگری در اروپا بفرستد. این شرطی است که اتحادیه اروپا هم با آن مخالف است.

مذاکرات سخت میان قطر و نیروگاههای آلمانی، چالشهای پیش روی اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به گاز روسیه را نمایان می کند. دولت آلمان تلاش می کند هر گونه توافق را با اهداف کاهش کربن خود متوازن کند. آلمان سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کند و ۵۵ درصد آن از روسیه و حجم اندکی از هلند و نروژ تامین می شود.

آلمان از ساخت دو پایانه LNG حمایت کرده و چهار واحد مخازن شناور و مایع سازی گاز را کرایه کرده است. اما آنچه اکنون نیاز دارد، خود LNG است.

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت: مسئله مدت قرارداد LNG احتمالا اهداف کربن‌زدایی آلمان را در خطر قرار می دهد. بعلاوه آلمان با کشورهای دیگر برای دریافت LNG از قطر رقابت می کند.

یگ منبع دیگر گفت: تامین LNG از قطر انتظار نمی‌رود به این زودی اتفاق بیافتد.

فلیکس بوت، مدیر LNG  شرکت تحقیقات انرژی ورتکسا گفت: قطر همچنین مصر است که قیمت قراردادهای LNG بر اساس قیمت نفت تعیین شود که مشابه ساختار قیمت گذاری برای فروش به آسیاست اما آلمان خواستار تعیین قیمت بر اساس قیمت پایه تی تی اف هلند است.

قطر با پروژه جدیدی که در دست ساخت دارد، علاقه شدید به خرید گاز از این کشور و سابقه طولانی به عنوان یک تامین کننده مطمئن، در این مذاکرات در موضع قدرت قرار دارد. انتظار می‌رود تیم آلمان برای کسب این قرارداد، شرط تعیین قیمت بر اساس قیمت نفت را بپذیرد.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در مارس به همراه مقامات شرکتهای نیروی RWE و یونی‌پر، به قطر سفر کرده بود تا درباره تامین حجم بیشتری گاز مذاکره کند اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

شرکت RWE که بزرگترین تولیدکننده نیرو در آلمان است، سال ۲۰۱۶ با "قطر گاز" که زیرمجموعه شرکت "قطر انرژی" است، قراردادی بست که تحت آن تا پایان سال ۲۰۲۳، حداکثر ۱.۱ میلیون تن گاز طبیعی مایع به شمال غرب اروپا تحویل داده می‌شود.

دو منبع آگاه دیگر گفتند: شرکتهای گاز آلمانی برای ازسرگیری مذاکرات، ماه مه به قطر می‌روند. همچنین امیر قطر نیمه دوم مه برای امضای توافق همکاری میان دو کشور، به آلمان سفر می‌کند. اما این به معنای بسته شدن قراردادهای بلندمدت تامین LNG نخواهد بود و هدف از این پیمان همکاری، هموار کردن افزایش قابل توجه تحویل LNG قطر به آلمان در بلندمدت است.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق دولتی قطر حدود ۲۰ میلیارد دلار در آلمان سرمایه گذاری کرده و در فولکس واگن و دویچه بانک سهم دارد.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 32980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *