۰

ورود رئیس جمهور به موضوع قیمت نفت

دستورات رئیس جمهور به زنگنه، به رفتار منفعلانه وزرات نفت نسبت به ادامه روند نزولی قیمت نفت خام در روزهای اخیر و وپیگیری برگزاری نشست اضطراری اوپک پایان داد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از کاهش سقف بودجه در صورت ادامه روند کاهش قیمت نفت خام خبر داده و اعلام کرده است: رئیس جمهور نیز درباره کاهش قیمت نفت خام تأکیداتی را در جلسه هیئت وزیران داشته است.

وی با تأیید این که در صورت استمرار سقوط قیمت نفت، منابع درآمدی کشور کاهش خواهد یافت، گفت: اگر چه آخرین آمار از متوسط قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی حدود ۱۰۴ دلار بوده است، اما معمولاً با چند ماه وقفه آثار اقتصادی کاهش یا افزایش قیمت در بودجه خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که در چند ماه آینده در صورت ادامه وضعیت شاهد عدم تحقق منابع در بودجه باشیم. مناسب‌ترین راه برای ما کاهش هزینه‌ها خواهد بود؛ یعنی باید تناسبی بین هزینه‌ها و درآمدها به وجود آید.

سخنگوی دولت با اظهار این که با توجه به وضعیت حاضر حتی ممکن است سقف بودجه را کاهش دهیم گفت: البته این موضوع قطعی نیست، هروقت محاسبات ما با توجه به واقعیت‌ها کامل شد، گزارش خواهیم داد.

نوبخت درباره درخواست ایران برای برگزاری جلسه اضطراری اوپک، گفت: علاوه بر این که با آقای زنگنه در این زمینه صحبت کردم، رییس‌جمهور نیز تأکیداتی در این رابطه داشت. آقای زنگنه بخشی از برنامه‌های خود را که در حال اجراست برای هیئت دولت توضیح داد.

به گفته وی ایران از همه پتانسیل‌ها و ابزارهای موجود که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن سیاسی است برای حل این مشکل استفاده خواهد کرد.

صحبتهای سخنگوی دولت در حالیست که رکن الدین جوادی؛ مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران کاهش قیمت نفت را گذرا دانسته و عنوان کرده بود که " ایران درباره کاهش قیمت نفت خام خیلی نگران نیست".

پیش از این نیز مدیران ارشد وزارت نفت با توجه به این که قرار است نشست اوپک چهارم نوامبر (ششم آبان ماه) برگزار شود، واکنشی نسبت به کاهش قیمت نفت خام نشان نداده و معتقد بودند با توجه به نزدیک بودن نشست سالیانه اوپک نیاز به برگزاری نشست اضطراری نیست.

همین بی تفاوتی مدیران نفتی نسبت به این موضوع باعث شد که هفته آینده مجلس با طرح سؤال از وزیر به این مسئله مهم ورود کند که چرا این ایران نسبت به برگزاری جلسه اضطراری اوپک و ادامه روند کاهش قیمت نفت منفعلانه رفتار می‌کند.

مسعود میرکاظمی؛ یکی از اعضا کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: زمانی که کاهش قیمت نفت خام به زیر ۱۱۵ دلار آغاز شد، اعضای اوپک اعلام کردند که تا رسیدن نفت به قیمت ۱۰۰ دلار هیچ نگرانی نداریم و اگر قیمت به زیر ۱۰۰ دلار رسید، نشست اضطراری برگزار می شود. اما متأسفانه اکنون که قیمت به زیر ۹۰ دلار رسیده، هنوز نشست اضطراری برگزار نشده است. این در حالیست که ایران می‌بایست بلافاصله بعد از اینکه قیمت نفت به زیر ۱۰۵ دلار رسید، درخواست نشست اضطراری می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه برخی از کشورهای عضو اوپک مانند عربستان کاملاً ضد منافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می‌کند تصریح کرد: عربستان سیاست‌های نفتی خود را با کشورهای اروپایی هماهنگ می‌کند؛ عربستان بیشترین هماهنگی را با گروه G۲۰ دارد و سیاست‌های هماهنگ شده با این گروه را در اوپک پیاده می‌کند و تلاش دارد تا اوپک را مدیریت کند، ما نباید این اجازه را به عربستان بدهیم و وزارت نفت باید موضع منفعلانه‌اش را تغییر دهد.

وزیر اسبق نفت با بیان تعجب از رویکرد متناقض وزارت نفت با سیاست‌های کشور گفت: همزمان با کاهش تولید نفت عراق به دلیل حمله داعش به این کشور، قیمت نفت روند افزایشی یافت، اما بلافاصله وزیر نفت مصاحبه کرد که آماده‌ایم، تولید عراق را جبران کنیم، عربستان نیز همزمان این کار را کرد. دبیرکل اوپک هم که متأسفانه وابستگی به عربستان دارد اعلام کرد که تولید را بالا می‌بریم و کاهش تولید نفت عراق را جبران می‌کنیم. همین موضوع موجب شد قیمت نفت کاهش یابد.

وی اظهار کرد: جالب است که وزرات نفت در زمانهایی که قیمت‌ نفت کاهش می یابد، واکنشی نشان نمی‌دهد اما هر زمان قیمت‌ها افزایش می یابد، بلافاصله عکس العمل نشان می‌دهند و جالب‌تر این است که وزیر نفت ایران هم همسو با آنها عمل می‌کند.
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 3348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *