۱

مقایسه اشتباه ایران و چین در مصرف گاز

میز نفت -مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مقایسه اشتباه مصرف گاز چین و ایران نوشت این دو کشور قابل مقایسه با هم نیستند.
به گزارش میز نفت، می‌گویند مصرف گاز ایران به اندازه چین است! درحالی که تنوع منابع انرژی در چین بسیار بیشتر از ایران است و سهم گاز در انرژی مصرفی چین، تنها ۸.۶ درصد است درحالیکه این رقم در ایران بالای ۷۱ درصد است. بخش مهم انرژی مصرفی چین از ذغالسنگ و نفت تامین می‌شود، نه گاز!

همچنین برخی مسئولان یا نمایندگان مجلس مدعی شده بودند که مصرف گاز در ایران بیشتر از اروپا است! این آمار هم عجیب است چراکه بر اساس آخرین گزارش شرکت بریتیش پترولیوم میزان مصرف گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۴۱.۱ میلیارد مترمکعب و مصرف گاز طبیعی در تمام کشورهای عضو «اتحادیه اروپا» ۳۹۷.۱ میلیارد مترمکعب بوده است.

ضمن این که باید توجه داشت اولا میزان برودت هوا در اغلب کشورهای اروپایی بسیار بیشتر از ایران است که نیاز به گرمایش را افزایش می‌دهد و ثانیا سهم غالب انرژی در اغلب کشورهای اروپایی، گاز نیست. سهم برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای در اغلب کشورهای اروپایی برای تامین انرژی بیشتر از گاز است و حتی بخش اعظم برق تولیدی در اروپا، حاصل نیروگاههای گازی نیست.

از همه این موارد گذشته، باید در نظر داشت که ایران دارای دومین ذخایر غنی گاز جهان است اما اروپا چنین منابعی در اختیار ندارد و ۹۰ درصد گاز موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند! در چنین شرایطی مقایسه مصرف گاز ایران با کشورهای دیگر، تنها یک پوشش برای پنهان کردن سوءمدیریتی است که در بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از افت تولید گاز در کشور جریان دارد.

 

مقایسه اشتباه ایران و چین در مصرف گاز - میز نفت
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب: 34773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *