۰

جزئیات یک همکاری پرحاشیه

میز نفت - شرکت گوگل به دلیل همکاری با شرکت نفتی آرامکو ی عربستان مورد انتقاد شدید قرار گرفت و منتقدان، همدستی «گوگل گرین» با برخی اقدامات به شدت مشکوک آرامکو در زمینه سوخت‌های فسیلی را زیر سوال بردند.
گوگل | میز نفت
گوگل | میز نفت
به گزارش میز نفت ، وب سایت «اینترسپت» برای تحقیقات روزنامه نگاری گزارش داد که  گوگل و  آرامکوی عربستان سعودی با یکدیگر شراکت ناپسندی در نابودی آب و هوا دارد؛چراکه گوگل به آرامکو کمک می‌کند نقشش را در نابودی آب و هوا پنهان کند. گوگل در گمراه کردن  افکار عمومی در خصوص نقش آرامکو  در نابودی آب و هوا تلاش می‌کند.

بر اساس گزارش سایت مذکور، آرامکو از نفوذ خود به عنوان راهی برای کمک به حذف  کربن غیرقابل جبران «گرین واش» استفاده می‌کند.

همچنین این سایت اعلام کرد که  ادعاهای گوگل درباره اینکه آرامکو به حذف کربن کمک می‌کند، روشن نیست زیرا این شرکت عربستانی منافع مشخصی در انجام این کار ندارد.

گوگل همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های مدرن آمریکایی، تعهد جدی خود را به حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی اعلام می‌کند.

«سندر بیچای» مدیر اجرایی شرکت گوگل در پاسخ به سوالی درخصوص آینده بدون کربن تاکید کرد که اگر می‌خواهیم از بدترین پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری کنیم، جهان باید الان اقدام کند و این به معنای رهایی تدریجی از سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.

اما گوگل دو ماه بعد اعلام کرد که با شرکت آرامکوی عربستان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان وارد یک شراکت شده و این پروژه مشترک کاملا سازگار با محیط زیست است.

اما برخی منتقدان این سوال را مطرح کردند  که آیا می‌توان با یک شرکت ویژه سوخت‌های فسیلی همکاری کرد بدون اینکه در اقدامات منفی  آن در قبال محیط زیست شریک بود.

پس از این انتقادها، گوگل یک کمپین روابط عمومی را راه اندازی  کرد و یکی از مسئولان، این انتقادها را نادرست خواند و اعلام کرد: «درست است که گوگل با شرکت‌های بزرگ نفتی کار می‌کند؛ اما این همکاری در بخش‌های دوستدار محیط زیست یا سبز این شرکت‌ها است، ما بارها و بارها این را گفتیم که با بخش نفت و گاز آرامکو همکاری نداریم».

اما در عرض دو ماه پس از انکار  این مسئول، آرامکو از  Google Cloud برای انتقال موثرتر متان استفاده کرد، زیرا می‌دانست که متان، زمانی که به عنوان سوخت سوزانده می‌شود، منبع اصلی انتشار کربن مخرب محیطی است که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود.

اگرچه گوگل به آرامکو در کشف نقاط نشت متان و مهار آنها کمک  کرد،  اما در پنهان کردن نقش آن در نابودسازی محیط زیست  بسیار تلاش می‌کند ، در واقع گوگل به جای رهایی از انتشار گازها ، تلاش می‌کند تا عملیات آرامکو بیشتر ادامه یابد.


منبع : افکار نیوز
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 35002
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *