۰
رسوایی جدید در بازار نفت

افشای ملاقات نفتی کری با ملک عبدالله

گلوبال ریسرچ در تحلیلی به قلم ویلیام انگدال جزییاتی از قرارداد مخفی و کاملا احمقانه آمریکا و عربستان سعودی به بیرون درز کرده است.
افشای ملاقات نفتی کری با ملک عبدالله
به گزارش «ميزنفت»، جزییات این توافق در دیدار ماه سپتامبر جان کری وزیر خارجه آمریکا و پادشاه عربستان نهایی شد و پیامد ناخواسته کشاندن هر چه سریعتر روسیه به سمت شرق به طرف چین و اوراسیا را خواهد داشت.

انگدال در این یادداشت نوشته است: یکی از عجیب ترین و غیرقابل انتظارترین پیامدهای بمباران های اخیر ناتو برضد داعش کاهش شدید بهای نفت بوده است این درحالی است که براساس معادلات مرسوم جنگ در خاورمیانه که یکی از ثروتمندترین مناطق جهان به شمار می رود نباید با کاهش شدید بهای نفت همراه شود.

از ماه ژوئن زمانی که داعش به طور ناگهانی مناطق نفت خیر اطراف موصل و کرکوک را گرفت، بهای نفت با کاهش بیست درصد از حدود ۱۱۲ دلار به ۸۸ دلار کاهش یافت. تقاضای جهانی برای نفت با این حال بیست درصد کاهش نیافته است. تقاضای چین برای نفت نیز کاهش بیست درصدی نداشته است و ذخایر شیل های نفتی آمریکا نیز ۲۱ درصد افزایش نیافته است.

آنچه روی داد این بود که عربستان سعودی متحد قدیمی آمریکا در داخل اوپک، بازار را از نفت ارزان خود پرکرده است و این امر موجب جنگ قیمت در داخل اوپک شد.

سعودی ها فروش نفت ارزان به ویژه به شرق آسیا را هدف گرفته اند و گفته می شود که عربستان پیشنهاد فروش نفت خام بشکه ای پنجاه یا شصت دلار را مطرح کرده است.

این تخفیف مالی عربستان به نظر می رسد با همکاری و هماهنگی مسئولان عملیات های پرداخت های مالی وزارت خزانه داری آمریکا از طریق دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی این وزارت خانه صورت گرفته است و شماری از بازیگران داخلی وال استریت نیز که کنترل معاملات محصولات نفتی را در دست دارند نیز در این امر دخیل بوده اند. نتیجه آشفتگی و سراسیمگی در بازار شده است که روز به روز نیز سرعت می یابد.

به نظر می رسد چین از خرید نفت ارزان بسیار خوشحال است با این حال متحدان نزدیکش یعنی روسیه و ایران به شدت در حال آسیب دیدن هستند.

به گفته رشید ابنامی رییس مرکز مطالعاتی سیاست های نفتی و پیش بینی های استراتژیک عربستان سعودی، سقوط بهای نفت به طور عمدی ناشی از اقدام عربستان بوده است، بزرگترین تولید کننده نفت اوپک بوده است. دلیل علنی که برای این مسئله مطرح شده است به دست آوردن بازارهای جدید بوده است. دلیل واقعی با این حال به گفته ابنامی اعمال فشار به ایران به علت برنامه هسته ای این کشور و نیز به روسیه برای پایان دادن به حمایت از بشار اسد در سوریه بوده است.

این توافق با این حال در وهله نخست روسیه را هدف اصلی خود دارد. با این حال استراتژیست هایی که این توافق را طراحی کرده اند این مسئله را مد نظر قرار نداده اند که روسیه اخیرا اقدامات گسترده ای برای کاهش وابستگی خود به صادرات انرژی به غرب صورت داده است.

حال چرا این توافق کری و عبداله درباره سوریه که ماه سپتامبر حاصل شد احمقانه بوده است، زیرا کارشناسان برجسته آمریکایی و عربستانی نمی توانند ارتباط همه این نابودی هایی که ایجاد می کنند با مشکلاتی که در آینده با آن روبرو خواهند شد درک کنند و فراتر از دیدگاههای خود درباره در دست گرفتن بازارها و جریان عرضه و نفت و گاز به عنوان اساس و پایه قدرت نامشروع خود را ببیند. آنها نمی دانند که در حال کاشتن بذر ویرانی خود هستند
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 3513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *