۰

عربستان : با چین رقابت نمی کنیم

میز نفت - وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی اعلام کرد که ریاض به جای رقابت با چین، به دنبال همکاری قوی‌تر با این ابرقدرت در زمینه سرمایه گذاری‌های تجاری و جریان انرژی است.
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان | میز نفت
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز یکشنبه در کنفرانس تجاری عرب-چین به شبکه سی ان بی سی گفت: ما به واقعیت امروز واقف شده‌ایم که چین پیش افتاده است و همچنان به این پیشتازی ادامه خواهد داد. ما نمی‌خواهیم با چین رقابت کنیم. ما باید با چین همکاری کنیم. وی افزود: در همکاری با چین، ارزش وجود دارد زیرا آنها در داشتن تولیدکنندگان درست، به خصوص در فضای تجدیدپذیرها، پیش افتاده‌اند. ما هرگز نمی‌خواهیم در برابر این بازی حاصل صفر حرکت کنیم.

شاهزاده عبدالعزیز درباره علت این که عربستان به چین چشم دوخته است، گفت: بر این باور است که تقاضای چین برای نفت همچنان رو به رشد است و این تکه کیکی است که عربستان مایل است تصرف کند.

چین، بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و سعودی‌ها با وجود نفت تحت تحریم ارزان روسیه، موفق شدند بزرگترین صادر کننده نفت به چین در آوریل باشند. شرکت دولتی آرامکوی سعودی در مارس دو دو قرارداد بزرگ را اعلام کرد که تحت آن، ۶۹۰ هزار بشکه در روز نفت به شرکت‌های رونگشنگ پتروکمیکال و ژیجیانگ پتروکمیکال عرضه می‌کند. این قراردادها پس از سفر دسامبر گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به عربستان سعودی منعقد شدند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: بازار نفت علیه ابهامات عمل می‌کند. این به معنای آن نیست که ما با دیگران همکاری نمی‌کنیم. وی به اروپا، کره جنوبی، ژاپن، ایالات متحده و آمریکای لاتین در میان طرفینی اشاره کرد که این کشور با آنها روابط تجاری دارد.

این کنفرانس در ریاض به دنبال رشد روابط اقتصادی و دیپلماتیک چین و عربستان سعودی برگزار شد که هر دو کشور در حال حاضر،   روابط به شدت تیره‌ای با غرب پیدا کرده‌اند.

هیئت دولت عربستان سعودی در مارس، تصمیم برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که یک بلوک امنیتی به رهبری چین است و در آن روسیه، هند و پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی به عنوان اعضای کامل حضور دارند را تصویب کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به افراد بدبین منتقد روابط رو به رشد میان عربستان سعودی و چین، پاسخ داد: من آن را کاملا نادیده می‌گیرم. او معاملات تجاری را به ظرفی تشبیه کرد که لزومی ندارد میان کشورها تقسیم شود و گفت: عربستان سعودی هرجا که فرصت پیش بیاید، خواهد رفت. هیچ مسئله سیاسی و استراتژیکی درباره آن وجود ندارد. ما عربستان سعودی هستیم. نیازی نداریم وارد آنچه شویم که من آن را بازی حاصل صفر می‌خوانم. ما بر این باوریم که فرصت‌های جهانی بسیار زیادی وجود دارند.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 35517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *