۰

چین بازار گاز را به شک انداخت

میز نفت - چین طوری در حال خرید و واردات گاز طبیعی مایع است که انگار، بحران انرژی جهانی همچنان ادامه دارد.
ال‌ان‌جی | میز نفت
ال‌ان‌جی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، چین سرگرم خرید گاز طبیعی است و مقامات این کشور خوشحال هستند که واردکنندگان حتی پس از فروکش بحران انرژی جهانی، به معاملات خود ادامه می‌دهند. به گفته افرادی که با سیاست‌گذاران چین دیدارهایی داشته‌اند، دولت به حمایت از تلاش‌های خریداران دولتی برای امضای قراردادهای بلندمدت و حتی سرمایه گذاری در تاسیسات صادراتی، به منظور تقویت امنیت انرژی تا اواسط قرن جاری، ادامه می‌دهد.

این کشور در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. طبق داده‌هایی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، شرکت‌های چینی برای سومین سال متوالی، بیش از هر کشور دیگری با خرید گاز به صورت بلندمدت به جای محموله‌های تکی، موافقت می‌کنند.

چین به دنبال اجتناب از تکرار کمبود انرژی در آینده و در عین حال، تقویت رشد اقتصادی است. قراردادهای بلندمدت ال‌ان‌جی جذاب هستند زیرا محموله‌ها با قیمت نسبتا ثابتی در مقایسه با بازار محموله‌های تکی که پس از حمله روسیه به اوکراین با افزایش بی‌سابقه قیمت روبرو شد، خریداری می‌شوند.

اقدامات چین برای انعقاد قراردادها در این حوزه، به پروژه‌های صادراتی جهانی کمک کرده و نقش ال‌ان‌جی  در سبد انرژی را تقویت می‌کند. و همچنان که تامین کنندگان، تلاش می‌کنند واردکنندگان چینی را جذب کنند، نفوذ پکن در بازار را افزایش می‌دهد.

چین تلاش برای انعقاد قراردادهای بلندمدت را در سال ۲۰۲۱ و پس از بهبود روابط با آمریکا آغاز کرد. در حالی که واردات چین در سال میلادی گذشته، تا حدودی به دلیل تقاضای ضعیف‌تر در بحبوحه محدودیت‌های کووید، کاهش پیدا کرد، خریداران چینی پس از آغاز جنگ در اوکراین و کاهش واردات گاز از طریق خط لوله به اروپا، تلاش خود را از سرگرفتند.

قیمت‌های بالا و رقابت جهانی برای ال‌ان‌جی، درس سریعی درباره ضرورت تامین کنندگان باثبات داد. بخشی از فشار چین برای امنیت انرژی، متنوع کردن واردات از کشورهای مختلف به منظور ایجاد سپری در برابر اختلالات ژئوپلیتیک بیشتر است.

چندین واردکننده دیگر از جمله هند هم به دنبال امضای قراردادهای بیشتری برای اجتناب از کمبودهای آینده و محدود کردن وابستگی به محموله‌های تکی هستند. با این حال چین، با سرعت بسیار بیشتری قرارداد می‌بندد. طبق محاسبات بلومبرگ، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۳۳ درصد از حجم قراردادهای بلندمدت برای خرید ال‌ان‌جی، به چین رفته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت ملی نفت چین (CNPC) ماه میلادی گذشته، یک قرارداد ۲۷ ساله با قطر امضا کرد و در پروژه توسعه عظیم این صادرکننده، سهمی خرید. همزمان، شرکت "ئی ان ان انرژی هولدینگز" یک قرارداد چند دهه‌ای با شرکت آمریکایی "چنیر انرژی" امضا کرد. دریافت گاز بر اساس این قراردادها، از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 35636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *