۰

گزارش وزارت انرژی آمریکا از تولید نفت ایران

میز نفت - وزارت انرژی آمریکا اذعان کرد تولید نفت ایران طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و فاصله ایران با سومین تولیدکننده بزرگ اوپک به حداقل رسیده است.
نفت ایران | میز نفت
نفت ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز کوتاه مدت انرژی جهان از افزایش 240 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران طی نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داده است.

بر اساس این گزارش در سال 2023 تولید نفت ایران به طور پیوسته روندی صعودی را طی کرده و از 2.55 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه به 2.6 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه، 2.65 میلیون بشکه در روز در ماه مارس، 2.68 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل، 2.75 میلیون بشکه در روز در ماه می و 2.78 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش یافته است.

بر این اساس طی شش ماه گذشته تولید نفت ایران 240 هزار بشکه در روز و در مجموع 10 درصد افزایش داشته است. متوسط تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته 2.54 میلیون بشکه در روز گزارش شده بود.

ایران با این افزایش تولید توانسته است با کنار زدن کویت در جایگاه چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک قرار گیرد و فاصله خود با امارات به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک را به حداقل برساند.

تولید نفت امارات در ماه ژوئن 2.9 میلیون بشکه در روز اعلام شده که از تولید نفت ایران در این ماه تنها 120 هزار بشکه در روز بیشتر است.

عربستان با تولید 10.05 میلیون بشکه ای بزرگترین تولید کننده اوپک در ماه ژوئن بوده و عراق با 4.25 میلیون بشکه در روز در رتبه دوم از این نظر قرار داشته است. کویت با تولید روزانه 2.55 میلیون بشکه در روز پایین تر از ایران در رتبه پنجم اوپک از نظر میزان تولید نفت در ژوئن 2023 قرار گرفته است.

روند صعودی تولید نفت ایران علی رغم خواست مقاماات آمریکایی و با وجود حفظ تحریم های غیرقانونی این کشور علیه ایران محقق شده است.  در جدیدترین تلاش های ضد ایرانی مقامات آمریکایی علیه ایران یک گروه از سناتورهای جمهوریخواه با ابراز نگرانی از تداوم فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده از دولت جو بایدن خواستند کار بیشتری برای توقف صادرات انرژی ایران بویژه به چین انجام دهد.

این 8 تن از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جنت یلن وزیر خزانه داری از دولت آمریکا خواستند تحریم‌های بیشتری علیه اشخاص و نهادهای چینی که در تجارت نفت و پتروشیمی ایران دخیل هستند، اعمال کند.

آمریکا با خروج از برجام و تحریم صنعت نفت ایران به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود اما نه تنها صادرات نفت ایران به صفر نرسید بلکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد و احیای تولید و صادرات نفت ایران بوده ایم.

به عقیده تحلیلگران با گذشت 5 سال از سیاست فشار به اصطلاح حداکثری آمریکا ، تحریم ها علیه ایران در حال رنگ باختن است. به گفته این افراد اقتصاد جهانی تاب و تحمل خود در برابر اقدامات محدودیت زای آمریکا را از دست داده است به ویژه این که جنگ اوکراین معادلات ژئوپلتیک در جهان را تغییر داده و سیاست عربستان در کاهش عرضه نیز زمینه را برای افزایش صادرات نفت ایران فراهم کرده است .



منبع : تسنیم 
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 35706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *