۰
۱

نگاهی به میزان مصرف انرژی در ایران

میز نفت - استاد دانشگاه گفت: در ایران روزانه معادل 6.8 میلیون بشکه نفت به ارزش 180 میلیارد دلار در سال، انرژی مصرف شده که این انرژی صرف تولید نمی‌شود و به طور مثال آلمان با همین میزان مصرف انرژی تولید ناخالص داخلی آن 10 برابر ایران است.
نفت | میز نفت
نفت | میز نفت
سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود

استاد دانشگاه گفت: در ایران روزانه معادل 6.8 میلیون بشکه نفت به ارزش 180 میلیارد دلار در سال، انرژی مصرف شده که این انرژی صرف تولید نمی‌شود و به طور مثال آلمان با همین میزان مصرف انرژی تولید ناخالص داخلی آن 10 برابر ایران است.[سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود] هاشم اورعی استاد برق دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت مصرف انرژی در کشور عنوان کرد: آمار و ارقام مصرف انرژی در کشور غیرقابل باور است. ما روزانه معادل 5 میلیون بشکه نفت، گاز طبیعی و 1.8 میلیون بشکه نیز نفت مصرف می‌کنیم که مجموعا می‌شود 6.8 میلیون بشکه نفت.

وی افزود: ارزش این انرژی مصرف حدود 180 میلیارد دلار در سال است یعنی حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به انرژی است. تولید ناخالص داخلی ایران 450 میلیارد دلار است. ارزش انرژی مصرفی در ایران و آلمان تقریبا برابر است اما تولید ناخالص داخلی آلمان 10 برابر ایران است.

اورعی تاکید کرد: یعنی ما از انرژی برای تولید استفاده نمی‌کنیم بلکه آن را هدر می‌دهیم و در مقایسه با اروپا 20 برابر انرژی بیشتری برای تولید یک واحد کالا در اقتصاد مصرف می‌کنیم. شاید هیچ کشوری مثل ایران در دنیا وجود نداشته باشد که اینقدر از سرمایه خود بد استفاده می‌کند.

*بن‌بست انرژی در ایران نیازمند برنامه جامع است نه شعار

استاد برق دانشگاه شریف بیان کرد: ما در حوزه انرژی وارد کوچه بن‌بست شده‌ایم و با حرف و شعار نمی‌توان مشکل را حل کرد. با حذف صورت مسئله نیز نمی‌توان بحران انرژی را حل کرد و ما باید وقوع این بحران را بپذیریم و به مردم نیز صادقانه اعلام کنیم. همچنین باید یک برنامه جامع برای حل ناترازی انرژی تدوین و اجرایی کنیم. کاغذها و اسنادی که تاکنون در این حوزه نوشته شده بیشتر شبیه انشاء است و به درد کشور نمی‌خورد.

وی ادامه داد: بحران انرژی موضوعی است که به زودی کشور درگیر آن خواهد شد و همین الان نیز نشانه‌های آن در خاموشی صنایع در تابستان و قطع گاز این واحدها در زمستان قابل مشاهده است. قطعا در آینده نیز با تداوم روند فعلی اوضاع بحرانی‌تر می‌شود.

اورعی اظهار داشت: ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد اما 17 درصد ذخایر گاز و 13 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار داریم. اما با کمال تأسف وضعیت ناترازی سوخت، گاز و برق در آینده تاریک و ناامیدکننده است.

استاد برق دانشگاه شریف گفت: برخی افراد موضوع ناترازی انرژی را انکار می‌کنند اما اخیرا وزیر نیرو ناترازی برق را بین 10 تا 15 هزار مگاوات اعلام کرده است و پیش‌بینی می‌شود معادل یک درصد به ظرفیت تولید برق در 1402 اضافه شود درحالیکه رشد مصرف حدود 5 درصد است.



پمنبع : فارس 
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب: 35804
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
حدود دوبرابر تولید روزانه نفت ؛ انرژی مصرف می شود! به نظر شما آمار این معلم دانشگاهی معتبر است؟