۰

توتال فقط برای بردن اطلاعات آمده بود

میز نفت - وزیر نفت گفت: در پروژه فاز ۱۱ در دولت قبل، قراردادی با توتال منعقد شد و آنها که در طرف قطری میدان نیز حضور داشتند، آخرین اطلاعات را از ایران گرفتند و بدون سرمایه‌گذاری پروژه را ترک کردند.
توتال | میز نفت
توتال | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جواد اوجی وزیر نفت امروز در هفدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست عنوان کرد: تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران بی‌اثر شده و سال قبل ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته که حدود نیمی از صادرات غیرنفتی ایران بوده است. تا پایان امسال ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ظرفیت برنامه‌ریزی شده تولید پلیمر در صنعت پتروشیمی نزدیک ۲۰ میلیون تن است ولی ظرفیت نصب‌شده ۱۲ میلیون تن و ظرفیت عملیاتی ۶ الی ۷ میلیون تن است. یک تن پلیمر ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار ارزش دارد درحالیکه اگر وارد زنجیره شود، این ارزش به ۵ الی ۶ هزار دلار بر تن افزایش می‌یابد.

اوجی گفت: در دولت سیزدهم بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام متمرکز هستیم و در سال جاری تاکنون مجتمع اولفین گچساران به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال ۵ مجتمع دیگر نیز تکمیل می‌شوند.

وزیر نفت گفت: تولید نفت ایران در تحریم به بیش از ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و پیش‌بینی شده که قیمت نفت نیز تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار برسد. در ابتدای دولت ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم، ولی الان ترازمان منفی شده و به قدری که تقاضا برای خرید میعانات گازی ایران وجود دارد، تولید نداریم.

وی افزود: اگر زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران تکمیل شود، کشور نیازی به درآمد نفتی نخواهد داشت. برنامه ما تغییر مسیر صنعت پتروشیمی از تولید محصولات پایه به تولید و تکمیل زنجیره ارزش است.

اوجی تاکید کرد: هم‌اکنون متخصصان ایرانی وارد صنعت پتروشیمی فراسرزمینی شده‌اند و برای نوسازی دو پتروشیمی در ونزوئلا قرارداد امضا کرده‌ایم. ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی ونزوئلا ۱۲ میلیون تن است که فقط ۳ میلیون تن آن فعال است.

وزیر نفت گفت: ادعا می‌کنند که آمریکا به ایران برای فروش محصولات نفتی چراغ سبز نشان داده، اگر این طور است پس چرا مدام نفتکش‌های ایران را توقیف می‌کنند و شرکت‌های ایرانی را تحریم می‌کنند تا نفت نفروشیم. 

وی ادامه داد: نخیر دوستان؛ آمریکایی‌ها نمی‌توانند جلوی مهندسان نفت ایران را بگیرند. یک زمانی آنها تعیین تکلیف می‌کردند که ایران چقدر نفت تولید کند، ولی آن دوران دیگر گذشته است.

اوجی گفت: در پروژه فاز ۱۱ در دولت قبل قراردادی با توتال منعقد شد و آنها که در طرف قطری میدان نیز حضور داشتند آخرین اطلاعات را از ایران گرفتند و بدون سرمایه‌گذاری پروژه را ترک کردند. بنده کارشناس صنعت نفت هستم و می‌دانم چقدر این اطلاعات به توتال در توسعه بخش قطری میدان کمک می‌کند.


منبع : فارس 
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 36003
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *