۰
۱

عاقبت کسانی که به دنبال حذف دلار بودند

میز نفت - توئیت وحید حاجی پور سردبیر میزنفت درباره کشته شدن و حذف کسانی که به دنبال حذف دلار از معاملات نفت بودند.
به گزارش میز نفت،  دلار حدود 65 درصد ذخایر ارزی کشورهای جهان را دربرمی گیرد و در معاملات نقشی 68 درصدی ایفا می‌کند. اینکه یک‌باره دلار را حذف کنیم نه به اقتصاد آمریکا و هژمونی دلار ضربه می‌زند و نه کمک شایانی به اقتصاد ما و قدرت یورو می‌کند. ارزش‌گذاری نفت با دلار است و بیشتر معامله گران با این ارز به تجارت مشغول هستند؛ اینکه به‌جای دلار، یورو یا ارز دیگر بگیریم به معنای آن است که هزینه تبدیل دلار به ارز دیگر متوجه خودمان است و این واقعیتی است که باید پذیرفت.

نكته‌اى كه لازم است به آن توجه شود اين است كه قیمت‌گذاری نفت در تمام بورس‌هاى دنيا به دلار است، لذا چنانچه خريدارى خواهان معامله نفت خود به ارز ديگرى باشد، مبنا همچنان دلار است و درواقع همان دلار به ارزهاى ديگر تبديل مى‌شود. به‌عبارت‌دیگر اين اقدام دلار را تضعيف نمى‌كند.

البته این هژمونی، آرام‌آرام در حال ترک برداشتن است و زمزمه‌های ناتوانی دلار بیشتر از گذشته در حال شنیده شدن است؛ امروز چینی‌ها برای «اوپک مصرف‌کنندگان» طرحی را آماده کردند که بر اساس آن، کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، هند و ... برای معاملات نفتی خود از ارزهای ملی خود استفاده کنند. جمع مصرف این کشورها حدود 30 میلیون بشکه در روز است اما اگر چنین موضوعی هم محقق شود، به معنای پایان سلطه دلار نیست.

وحید حاجی پور - میز نفت
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 36008
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
ربطی به دلار ندارد آقای رسانه. کمی به مردم و اقتصاد آن کشورها هم بپردازید.