۰

قیمت نفت در دست چه کسانی است؟

میز نفت - کاهش تولید و عرضه عربستان و روسیه همچنان افزایش شدید قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و این 2 کشور تا پایان سال تعیین‌کننده قیمت نفت در بازار خواهند بود.
بشکه نفت | میز نفت
بشکه نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، رویترز نوشت:

 انتظار می‌رود‌ کاهش تولید و عرضه عربستان و روسیه همچنان به افزایش شدید قیمت نفت منجر شود اما هرگونه رسیدن قیمت به 100 دلار در هر بشکه احتمال کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا ریسک‌های اقتصادی وجود دارد.

بر اساس نظرسنجی از 42 اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی شده است، قیمت نفت خام برنت که در حال حاضر کمی بالاتر از 95 دلار در هر بشکه است، در سال 2023 به طور متوسط به بشکه‌ای 84.09 دلار خواهد رسید که پیش‌بینی ماه آگوست برابر با 82.45 دلار در هر بشکه بیشتر است.

پیش‌بینی شده است که قیمت این نفت در سال 2024 به 86.45 دلار در هر بشکه برسد.

نفت خام آمریکا نیز در سال جاری به طور متوسط 79.64 دلار در هر بشکه است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 به 82.99 دلار در هر بشکه برسد.

بیل ودربرن، اقتصاددان کالاهای اساسی در کپیتال اکونومیکس معتقد است، عربستان و روسیه قیمت نفت را طی 3 ماه آینده تعیین خواهند کرد.

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود، قیمت نفت تا سال آینده بالای 80 دلار در هر بشکه باقی بماند و میانگین قیمت نفت برنت در 3 ماهه آخر امسال به 89.85 دلار برسد.

سورو سارکار، سرپرست تیم بخش انرژی در بانک دی‌بی‌اس در این رابطه گفت، با توجه به ماهیت کمبود عرضه غیرواقعی در سیستم و شرایط شکننده اقتصاد کلان، به نظر می‌رسد، قیمت نفت 100 دلاری برای مدت طولانی‌تر وجود داشته باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش تولید نفت شیل آمریکا هرچند به صورت جزئی به جبران کاهش تولید اوپک پلاس کمک کرده است. افزایش تولید از سوی ایران و ونزوئلا نیز (برای جبران کاهش تولید) کمک‌کننده بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده است، بازار تا سال 2023 با کسری مواجه باشد و تقاضای نفت در سال 2024 یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

با این حال، نبود کاهش تولید در ابتدای سال آینده می‌تواند توزان بازار را به سوی مازاد سوق دهد.

از طرفی، رابرت یاوگر، استراتژیست بازار انرژی در بانک میزوهو، گفت، نرخ‌ بهره بالاتر در جهان ممکن است اقتصاد جهانی را در سال 2024 وارد رکود کند و به همراه نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین، تقاضای نفت را کاهش دهد.

منبع: فارس
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 36050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *