۰

معافیتی که به نفع ایران شد

میز نفت - افزایش قیمت نفت ونزوئلا پس از برداشتن تحریم‌های آمریکا، تمایل برای خرید نفت باکیفیت‌تر ایران و روسیه را افزایش داده و قیمت آن را بالا برده است.
نفت ونزوئلا | میز نفت
نفت ونزوئلا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، فروشندگان نفت ایران و روسیه قیمت فروش نفت این دو کشور به چین را به‌دنبال تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و بالا رفتن قیمت نفت این کشور، افزایش داده‌اند.

معافیت 6ماهه واشنگتن برای تحریم‌های ونزوئلا رقابت برای نفت سنگین اوپک را افزایش داده، قیمت‌ها را بالا برده و عرضه به چین به‌عنوان بزرگترین خریدار آن را کاهش داده است.

بدین ترتیب پالایشگاه‌های مستقل چین که از آنها با نام تی‌پات یاد می‌شود به‌دنبال نفت ارزان‌قیمت ایران و ونزوئلا هستند. تقاضا برای نفت این دو کشور در اوایل 2024 یعنی زمان انتشار سهمیه‌های واردات سالانه در پکن افزایش می‌یابد.

در نتیجه، درآمد نفتی مسکو و تهران بالا می‌رود و تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی بر اقتصاد این دو کشور کاهش می‌یابد.

تاجران چینی عقیده دارند ایران و روسیه فرصت خوبی برای افزایش قیمت‌ها پیدا کرده‌اند که می‌تواند درآمد آنها را هم بالا ببرد.

تخفیف قیمت نفت خام ونزوئلا برای فروش به چین طی دو ماه گذشته از 20 دلار در هر بشکه به 11 دلار کاهش یافته است. قیمت نفت ونزوئلا در ماه گذشته 14 دلار و قبل از معافیت تحریم‌ها 20 دلار ارزان‌تر از نفت برنت بود.

ونزوئلا بیشتر درجات نفت ترش سنگین مانند مری و بوسکان را به چین صادر می‌کند که به‌طور متوسط 7 دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت خام سبک ترش ایران و بیش از 10 دلار ارزان‌تر از نفت خام شیرین اسپوی روسیه طی یک سال گذشته بوده است.

تاجران چینی نفت ونزوئلا را به‌خاطر قیمت ارزان‌تر آن خریداری می‌کردند و در زمان حاضر تمایل ندارند چنین قیمتی را برای نفت کم‌کیفیت آن بپردازند.

افزایش قیمت نفت ونزوئلا خریداران چینی را که با حاشیه‌های پایین سوددهی و کاهش سهمیه‌های واردات دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌سمت درجات نفتی ایران و روسیه سوق داده است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 36557
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *