۰

مشکل اصلی بورس نفت از زبان کاردر

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با تشریح چالش‌های عرضه محموله‌های بزرگ نفت خام در بورس گفت: قصد ما برای عرضه محموله‌های بزرگ نفت در بورس جدی است.
به گزارش «ميزنفت»، علی کاردر در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: قرار بود یکی از شرکت‌های تامین سرمایه و خود سازمان بورس یک گزارش ابتدایی درباره عرضه محموله‌های بزرگ نفت خام در بورس برای ما تهیه کنند،درباره محورهای مورد بحث یک کار اولیه انجام دهند و به ما ارائه کنند اما آن گزارش هنوز آماده نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فضا دارای ابهام زیادی است و در نتیجه نمی‌توان حرف دقیق و کارشناسی زد، اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد بحث‌های secarity یا تضامین موضوعات مهمی وجود دارد و باید درباره آن تصمیم دقیقی گرفت.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تصریح کرد: اعداد و ارقام این محموله‌ها اعداد بزرگی است مثلا یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نزدیک ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و مکانیزم‌هایی که بتوانند چنین عددهایی را پوشش دهد و ریسک آن را کاهش دهد هنوز به طور دقیق از سوی بورس ارائه نشده و خود آنها هم می‌گویند باید بیشتر روی آن کار کنند.

وی افزود: قبل‌تر محموله‌ها ۱۰ هزار یا ۵ هزار بشکه‌ای بود و به منظور تست بازار عرضه می‌شد اما الان می‌خواهیم فروش کامل و محموله‌های بزرگ نفت داشته باشیم و طبعا این کار مشکل‌تر است.

کاردر در تشریح چالش‌های اصلی عرضه محموله‌های بزرگ نفت در بورس گفت: یکی از مسائل اصلی در حال حاضر تضامین است و مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه ما قیمتی را برای نفت ارائه می‌کنیم و خریدار می‌خرد اما برای فروش آن به خصوص در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است ممکن است دچار مشکل شود؛ چنانکه در ایران هم خریداری وجود ندارد و فروشنده باید در بازار جهانی نفتی را که از ما خریده بفروشد.

وی با بیان اینکه نوع کارگوهایی(محموله‌هایی) که خریداران می‌توانند ببرند و زمان تحویل و امثال آن هم وجود دارد که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود، اضافه کرد: به هر صورت پیچیدگی این کار خیلی بیش از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌آمد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در پایان تاکید کرد: قصد ما برای عرضه محموله‌های بزرگ نفت در بورس جدی است تا لااقل متوجه شویم شرایط بازار چگونه است و در عین حال این یک بازار جدید است و می‌تواند به فروش بیشتر نفت کمک کند.
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 3667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *