۰

آغاز پیش بینی های نفتی برای سال جدید

میز نفت - ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند متوسط قیمت نفت خام برنت در ۲۰۲۴ برابر با ۸۲ دلار و ۵۶ سنت خواهد بود.
نفت | میز نفت
نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، نظرسنجی از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران نشان می‌دهد قیمت جهانی نفت در 2024 احتمالاً نزدیک به 80 دلار در هر بشکه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود رشد ضعیف اقتصاد دنیا تقاضا را در سطح پایین نگه دارد. اما از طرف دیگر، تنش‌های ژئوپلیتیکی از قیمت نفت حمایت می‌کند.

تحلیلگران تردید دارند سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بتوانند کاهش عرضه خود را جهت حمایت از بازار نفت ادامه دهند.

متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی حدود 82 دلار و 17 سنت در هر بشکه بوده است، یعنی 9 درصد کاهش سالانه. بالا رفتن نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار را افزایش داده و تقاضا از سوی چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت دنیا کاهش یافته است.

34 اقتصاددان و تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند متوسط قیمت نفت خام برنت در 2024 برابر با 82 دلار و 56 سنت خواهد بود. این رقم در ماه نوامبر 84 دلار و 43 سنت تخمین زده شده بود.پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام آمریکا در سال آینده میلادی به طور متوسط برابر با 78 دلار و 84 سنت باشد، در حالی که در ماه گذشته 80 دلار و 50 سنت پیش‌بینی شده بود.

تحلیلگران عقیده دارند در زمینه تقاضا تحول خاصی در ماه‌های آینده اتفاق نمی‌افتد و در مورد عرضه هم تردیدهایی وجود دارد که آیا ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند بماند.

تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در ماه گذشته میلادی توافق کردند تولید خود را 2.2 میلیون بشکه در روز در اوایل سال آینده میلادی پایین بیاورند. اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را 6 میلیون بشکه در روز پایین آورده و سهم بازار آن تا 27 درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران همچنین عقیده دارند مخاطرات ژئوپلیتیکی قیمت نفت را در ماه‌های آینده بی‌ثبات نگه می‌دارد. درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و حماس نگرانی در مورد گسترش جنگ و تاثیر آن بر عرضه نفت خاورمیانه به عنوان بزرگترین منطقه عرضه نفت دنیا را افزایش داده است.



منبع : تسنیم
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 36707
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *