۰

روایت یک مقام دولتی از دستبرد نفتی

م نفت - سپهر خلجی⁩ رییس شورای اطلاع رسانی دولت چند ماه پیش این توییت را منتشر کرد؛ حالا دولت سیزدهم خودش به این پدیده مبتلا شد. پدیده‌ای که نامش را دستبرد گذاشته بود.
به گزارش میز نفت، این ادعا در حالی مطرح شده بود که دولت سیزدهم نیز تحت عناوین مختلف از صندوق توسعه ملی مبالغی را برداشت کرده است.

مطابق گزارشی که این مرکز ارایه کرده، در بازه زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ (دولت دوم احمدی‌نژاد) که نخستین اثرات تشدید تحریم‌ها در اقتصاد ایران دیده شده، ۱۳.۶ میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت شده است. در دولت اول روحانی این رقم به ۳۰ میلیارد دلار و در دولت دوم وی که بالاترین سطح تحریم‌ها تحت عنوان «فشار حداکثری» توسط دولت امریکا اجرا شد و کشور درگیر پاندمی کرونا هم بود؛ میزان برداشت منابع صندوق به حدود ۳۷ میلیارد دلار رسید.

نکته جالب توجه اینکه، در یکسال و نیم اول دولت رییسی نیز بیش از ۲۰ میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت شده است. آن‌هم در شرایطی که سخن از افزایش فروش نفت است و حتی گفته می‌شود که میزان وصولی درآمد‌های نفتی به بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز رسیده.

به عبارتی، میانگین برداشت از منابع صندوق در دولت دهم (دولت دوم احمدی‌نژاد) ماهانه ۴۵۳ میلیون دلار، در ۸ ساله دو دولت روحانی ماهانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار و در دولت سیزدهم (یک سال و نیم) میانگین ۱.۱۲ میلیارد دلار در ماه برداشت از منابع صندوق انجام شده است. با این مقیاس، دولت سیزدهم در قله برداشت از منابع صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد.

روایت یک مقام دولتی از دستبرد نفتی - میز نفت
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 36727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *