۰
چالش معاملات نفتی با ارزی غیر از دلار

راه دشوار کرملین برای حذف دلار

میز نفت - مسکو از سال‌ها پیش در تلاش برای جایگزینی استفاده از دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی بوده است، اما پس از آغاز جنگ اوکراین میلیون‌ها بشکه‌ از نفت صادراتی روسیه به دلیل مشکلات پرداخت با ارزهای جایگزین در دریاهای مناطق مختلف دنیا سرگردان شده است.
دلار | میز نفت
دلار | میز نفت
به گزارش میز نفت، رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که ارسال نفت خام روسیه با گرید سوکول به شرکت دولتی نفت هند (IOC ) به دلیل مشکلات پرداخت به تعویق افتاده است.فروشنده این محموله ها، شرکت نفت دولتی روسیه (روسنفت) است.

 این مشکل به این دلیل به وجود آمد که شرکت روسنفت که محموله های نفت را می فروشد، نتوانسته به دلیل مقررات بانکی بین‌المللی یک حساب بانکی در امارات متحده عربی برای دریافت پرداخت‌ها به درهم امارات باز کند.

رویترز با استناد به داده‌های حمل و نقل گزارش داده که تحویل این شش محموله نفت سوکول را که IOC قرار بود از اواخر نوامبر تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی دریافت کند، به تاخیر افتاده است. بنابراین محموله ها عمدتاً در دریا و به ویژه در اطراف آب‌های هند و سریلانکا معطل مانده‌اند.

مقامات این دو شرکت بلافاصله به درخواست‌های بیزینس اینسایدر و رویترز در مورد توضیح این موضوع پاسخ دادند. هنوز مشخص نیست که نفت سوکول به دلیل مشکل پرداخت چند هفته در دریا سرگردان بوده است.
اوایل ماه دسامبر، بلومبرگ گزارش داد که حدود پنج میلیون بشکه نفت سوکول که از روسیه به هند حمل می‌شد، هرگز تخلیه نشده است.

مشکلات پرداخت برای نفت سوکول مسائل مربوط به تحریم معامله با روسیه را در دوره اوج گرفتن تحریم‌های گسترده به دلیل تهاجم کرملین به اوکراین برجسته می‌کند.

پس از تحریم‌های غرب علیه مسکو، هند به دومین خریدار بزرگ نفت روسیه پس از چین تبدیل شده است. این بدان معناست که تجارت دلاری کشورهای دنیا با روسیه محدود شده است. نکته مهم در این مورد این است که دلار مهمترین ارز انتخابی تجاری بین‌المللی و ارز مورد استفاده در ۸۰ درصد تجارت جهانی نفت خام است.

هند برای اینکه بتواند نفت روسیه را بخرد، اصرار داشت که از اوایل سال گذشته، مبادلات خود را با روپیه تسویه کند. دلیل آنها این بود که استفاده از دلار آمریکا می‌تواند آنها را در معرض تحریم‌های ثانویه واشنگتن قرار دهد. از سوی دیگر، هندی‌ها نگران چگونگی به دست آوردن روبل با نرخ عادلانه در بازار آزاد هستند.

با این حال، مقامات هند روی روپیه کنترل دارند، اما این ارز کاملاً قابل تبدیل نیست. به این معنی که نمی‌توان آن را به راحتی به ارز دیگری تبدیل کرد.

این موضوع مشکلات متعددی را برای روسیه ایجاد می‌کند که در اوایل سال گذشته با میلیاردها روپیه غیر قابل انتقال در بانک‌های هند روبرو شده بود. هند شرکای تجاری خود را تشویق می‌کند روپیه‌ها را در خود هند خرج کند. اما مشکل روسیه این است که چیز زیادی نمی‌خواهد از کشور هند خریداری کند.

برای دور زدن معمای روپیه و کاهش خطرات ارزی آن، مقامات و مدیران نفتی روسیه در عوض خریداران هندی را تحت فشار قرار داده‌اند تا بدهی خود را به یوان چین پرداخت کنند. اگرچه این ارز نیز تحت کنترل است و کاملاً قابل تبدیل نیست، اما روسیه کالاهای بسیار بیشتری از چین وارد می‌کند.

با این حال، دولت هند به صورت گسترده‌ای از تجارت یوان ناراحت است، زیرا هزینه‌های تبدیل ارز و رقابت ژئوپلیتیکی میان دهلی و پکن به عنوان دو قدرت آسیایی وجود دارد.

ارز دیگری که روسیه می‌تواند برای تجارت با هند از آن استفاده کند، درهم امارات است. اما امارات نظارت خود را بر معامله‌های ارزی شرکت‌های روسی پس از تحریم‌های جنگ اوکراین افزایش داده است. 

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه در مصاحبه اخیر با رسانه‌های محلی به چالش‌های مربوط به پرداخت‌های فرامرزی اعتراف کرد، اما افزود که اقتصاد این کشور برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی به سرعت در حال بازسازی و یافتن راه حل هایی است.


منبع: Business Insider
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 36740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *