۰

میزان تولید هیدروژن در ایران

میز نفت - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود، گفت: ورود هیدروژن به سبد سوختی کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌ عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.
به گزارش میز نفت، جلیل سالاری با تأکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی‌سازی فرآورده‌ها، کمی‌سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نفت خام ایران به‌ تدریج سنگین‌تر می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می‌شود.

سالاری با بیان اینکه با تلاشی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های علم و فناوری اتفاق افتاده، در تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست بومی‌سازی محقق شده است، گفت: امروز از مرزهای داخل کشور عبور کردیم. پروژه‌ای که در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا داشتیم نشان می‌دهد که دانش فنی ایران از مرزهای کشور گذشته است، زیرا کمپرسور ایرانی در این پالایشگاه نصب شده و ۱.۶ میلیون قلم کالای ایرانی را به عوان خدملات فنی و مهندسی صادر کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت هیدروژن در زندگی امروز افزود: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آن که نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که در شهر تهران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف ۵ برابر گازی است که در پالایشگاه‌ها به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود و مصرف آن در ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز است، با توجه به این اعداد اولویت نخست این است که به‌دنبال بهینه‌سازی مصرف باشیم.

 
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۶
کد مطلب: 36918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *