۰

نتیجه وحشتناک تحریم هوشمند آمریکا | توییت

میز نفت - وحید حاجی پور در تویینی به موضوع تحریم های هوشمند آمریکا علیه ایران نوشت و نتیجه آن را وحشتناک دانست.
به گزارش میز نفت، سردبیر میز نفت در توییتی نوشت:

«صندوق توسعه ملی گزارش داده کشورمان به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، تا چند سال دیگر نه تنها نفت و گازی برای صادرات و مصرف ندارد، بلکه به واردکننده هم تبدیل می‌شود.»

توییت وحید حاجی پور درباره تحریم هوشمند آمریکا - میز نفت

او در ادامه توییت خود نوشته است:
«نکته تلخ‌تر اما اینجاست که ایران «بزرگترین» دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است.
حالا متوجه تحریم هوشمندانه آمریکا شدید؟»

نشريه «ثروت ملي» وابسته به صندوق توسعه ملي در گزارشي عنوان كرده كه «با ادامه افت فشار در پارس جنوبي، روند افت توليد از اين ميدان از سال ۱۴۰۴ به ميزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد.»

بر اين اساس، با ادامه روند موجود در توليد و مصرف، تشديد ناترازي عرضه و تقاضاي گاز طبيعي در دو دهه آينده امري اجتناب‌ناپذير خواهد بود. همچنين در اين گزارش تاكيد شده كه «در بخش نفت خام نيز به دليل كمبود منابع سرمايه‌اي، ادامه روند افت ظرفيت توليد مخازن نفت و گاز در يك دهه آتي، ايران را به واردكننده نفت خام تبديل مي‌كند كه بزرگ‌ترين تهديد جريان درآمدي ذي‌نفعان اين صنعت از جمله دولت، صندوق توسعه ملي و شركت ملي نفت، در صورت حفظ روند فعلي خواهد بود.»
 
بنا بر اين گزارش، نسبت مجموع سرمايه‌گذاري به مجموع درآمدهاي نفت و گاز در كشور از 40 درصد در ابتداي دهه 90 به حدود 5 درصد در 5 سال انتهاي اين دهه رسيده كه نشان‌دهنده تهديدي جدي براي عرضه نفت و گاز در آينده نزديك خواهد بود. به صورت تاريخي روند سرمايه‌گذاري‌ها در بخش بالادستي صنعت نفت و گاز ايران در سال‌هاي اخير كاهشي بوده و طي 5 سال اخير به سطح حدود 2 ميليارد دلار رسيده است. (شركت ملي نفت ايران, 1399)

اين در حالي است كه طي اين مدت مجموع سرمايه‌گذاري انجام شده در بالادستي نفت‌وگاز منطقه خاورميانه به‌طور ميانگين سالانه 70 ميليارد دلار بوده، به عبارت ديگر سهم ايران از حجم سرمايه‌گذاري‌ منطقه‌اي تنها 3درصد است. به‌رغم سال‌هاي رونق و ركود بازار جهاني نفت و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، در يك دهه اخير تنها 15درصد از مجموع درآمدهاي نفت‌وگاز مجددا در اين صنعت سرمايه‌گذاري شده است. اين نسبت در 5 سال اخير و همزمان با افول سرمايه‌گذاري به حدود 5 درصد تنزل يافته است.

حجم پايين سرمايه‌گذاري مجدد از محل درآمدهاي نفتي در حالي است كه مطابق پيش‌بيني‌هاي رسمي اعلام شده براي تحقق توليد 5.7 ميليون بشكه‌اي و 1.5 برابر كردن توليد گاز در 8 سال پيش‌رو به 160 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است. با فرض صادرات 2.5 ميليون‌ بشكه‌ در روز، نياز سرمايه‌گذاري معادل30 درصد از كل درآمدهاي نفتي است. بنابراين براي تحقق برنامه توليد اعلام شده، متوسط حجم سرمايه‌گذاري از درآمدهاي نفتي بايد حداقل دوبرابر شود!
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 36924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *