۰

تمایل هند برای خرید نفت ایران

میز نفت - ناامنی کشتی‌های رژیم صهیونیستی به دلیل حملات یمنی‌ها و افزایش هزینه حمل و نقل در دریای سرخ، باعث تمایل هند برای خرید نفت ایران شده است.
ایران و هند | میز نفت
ایران و هند | میز نفت
به گزارش میز نفت ، حمله نیرو‌های یمنی به کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که حامل کالا برای این رژیم هستند، کشور هند را در خصوص تامین نفت مورد نیاز خود، نگران کرده است. در روز‌های گذشته خبر‌هایی مبتنی بر علاقه مقامات هندی برای از سرگیری واردات نفت از ایران به گوش می‌خورد.

ایندیا نیوز در گزارشی نوشته است: «هند به‌دنبال تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در حال بررسی موضوع ازسرگیری واردات نفت خام از ایران است.»طبق گفته برخی منابع هندی، این موضوع در جلسات دوجانبه اخیر بین دو کشور در هفته گذشته و به‌دنبال سفر سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند به ایران مورد بحث قرار گرفته است.

 این منبع در ادامه نوشته است: «تجارت نفت ایران از طریق خلیج فارس و خلیج عمان صورت می‌گیرد که یمنی‌ها در آنجا نیستند. از طرفی به دلیل اتحاد میان ایران و یمن انتظار نمی‌رود که آن‌ها تهدیدی نسبت به محموله‌های ایرانی انجام دهند.»
به گفته یکی از مقامات هندی، این کشور پیشنهاد‌هایی برای از سرگیری واردات نفت از ایران دارد.

 پس از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که حامل کالا به این رژیم بودند مشخص شده است که ۳ کشتی یمنی و برخی از کشتی‌هایی که حامل خدمه‌های هندی در دریای سرخ بودند، مورد هدف انصارالله قرار گرفته‌اند.
ایعبدالملک العجری عضو ارشد جنبش انصارالله یمن گفته است: دولت صنعا و نیروی دریایی یمن برای همکاری با همه کشور‌های ذینفع برای تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها و نقش بر آب کردن تلاش‌های آمریکا برای کشاندن رویارویی‌ها به دریای سرخ، آماده است.


العجری افزود: با وجود ارعاب و فشار‌های آمریکا برای تغییر مسیرشان از دریای سرخ، امروز ده‌ها کشتی در امنیت از دریای سرخ عبور کرده‌اند.هند کشوری است که به دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا از هیچ یک از کشور‌های تحریم شده نفت خریداری نکرده است و تنها پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور آمریکای جنوبی را آغاز کرده است. اما با وقوع دو جنگ اوکراین و غزه بازار جهانی انرژی دچار نوسانات مهمی شده و این اقدامات یمن نیز به نگرانی هند در خصوص تامین نفت افزوده است.

ایندیا نیوز در ادامه نوشته است: «ایران تا سال ۲۰۱۹ جزو یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت هند به شمار می‌آمد اما با تحریم‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران، تجارت نفت میان دو کشور کاهش یافت. با لغو مجوز‌هایی که برای کشور‌هایی مانند هند برای تامین نفت از ایران صادر شده بود، دسترسی هند و ایران به دلار آمریکا برای پرداخت هزینه تجارت قطع شد و در حال حاضر نیز این کشور به دلیل تحریم‌ از ایران نفت خریداری نمی‌کند.»

براساس اطلاعات شرکت ورکتسا که حمل و نقل کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، ایران در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱ میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در حال حاضر تقریبا ۱۰ درصد نفت مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند.ایران تمایل دارد که تجارت نفت با هند را بار دیگر از سر بگیرد و بخشی از نفت مورد نیاز آن را تامین کند.



منبع : دانشجو 
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 36950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *