۰

عربستان چقدر نفت صادر کرد؟

میز نفت - صادرات نفت خام عربستان به بالاترین میزان خود در پنج ماه گذشته یعنی 6.34 میلیون بشکه در روز رسید اما تولید آن 1.36 درصد و تولید پالایشگاه 0.47 درصد کاهش داشت.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بر اساس داده‌های منتشرشده توسط Joint Organizations Data Initiative (JODI)، عربستان سعودی با افزایش صادرات نفت خام در نوامبر، به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته یعنی 6.34 میلیون بشکه در روز رسید. با این حال، تولید نفت خام این کشور با 1.36 درصد کاهش نسبت به اکتبر به 8.82 میلیون بشکه در روز رسید. به‌رغم کاهش تولید، سهم صادرات نفت به 71.85 درصد از کل تولید افزایش یافت که بالاترین نسبت مشاهده‌شده در 8 ماه گذشته را به خود اختصاص داد.

به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، در نوامبر، عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سه‌ماهه اول سال 2024 تمدید خواهد کرد. این تصمیم با هماهنگی برخی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) و متحدان آن اتخاذ شد.

داده‌های JODI همچنین نشان داد که تولید پالایشگاه‌های عربستان که شامل مشتقات فرآوری شده و پالایش‌شده استخراج‌شده از نفت خام است، نسبت به ماه قبل ۰.۴۷ درصد کاهش داشته و به ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اجزای فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده

اجزای کلیدی محصولات نفتی پالایش‌شده عربستان شامل گازوئیل، نفت کوره و روغن موتور و هواپیماست. نفت کوره که 20 درصد از کل تولید نفت تصفیه‌شده را تشکیل می‌دهد، 6.77 درصد افزایش یافت. روغن موتور و هواپیما که 24 درصد از کل نفت تصفیه‌شده هستند، افزایش 4.67 درصدی را تجربه کردند. با این حال، کاهش کلی محصولات پالایشی ناشی از گازوئیل بود که بیشترین سهم را با 45 درصد و 0.42 درصد کاهش داشت.

در ماه نوامبر، سوخت مستقیم نفت خام عربستان سعودی که به استفاده از نفت بدون فرآیندهای پالایشی قابل توجه اشاره دارد، 30 هزار بشکه در روز کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش 6 درصدی نسبت به ماه قبل است. کل سوخت مستقیم در ماه به 501000 بشکه در روز رسید.

مهدف وزارت انرژی عربستان سعودی افزایش مشارکت گاز طبیعی و منابع تجدیدپذیر به منظور دستیابی به ترکیب انرژی بهینه، بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است. این کشور قصد دارد تا سال 2030 سوخت مایع را با گاز طبیعی جایگزین و از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند تا حدود 50 درصد از ترکیب انرژی تولید برق را تشکیل دهد.


منبع : تجارت نیوز 
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 37003
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *