۰

دورنمای اقتصاد عربستان تیره‌تر شد

میز نفت - صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با توجه به تولید کمتر نفت عربستان سعودی، پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی این صادرکننده بزرگ نفت در سال ۲۰۲۴ را بازبینی کرد و به ۲.۷ درصد کاهش داد.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صندوق بین‌المللی پول در اکتبر گذشته، پیش‌بینی کرده بود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی که در سال ۲۰۲۳ به دلیل قیمت پایین‌تر و کاهش تولید نفت، به میزان قابل توجهی آهسته شد، در سال ۲۰۲۴، به چهار درصد می‌رسد.

این وام دهنده جهانی در گزارش اکتبر، نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ را ۰.۸ درصد ارزیابی کرده بود اما در تازه‌ترین گزارش خود، پیش بینی نرخ رشد اقتصاد عربستان سعودی را به میزان قابل ملاحظه‌ای تنزل داد و اکنون برآورد می‌کند تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۱ درصد کوچک شده است.

دولت عربستان سعودی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را ۰.۰۳ درصد تخمین زده است و هنوز آمار رسمی در این باره منتشر نشده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۵، به ۵.۵ درصد شتاب پیدا کند.

رشد کلی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی هم از نرخ ۳.۴ درصد در اکتبر، به ۲.۹ درصد در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول بازبینی شد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد این بازبینی عمدتا به عربستان سعودی نسبت داده می‌شود و منعکس‌کننده کاهش موقتی تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۴، از جمله کاهش یکجانبه و کاهش صورت گرفته تحت توافق اوپک پلاس است و در عین حال، انتظار می‌رود رشد غیرنفتی عربستان سعودی همچنان قوی باقی بماند.

بر اساس گزارش بیزنس ریکوردر، عربستان سعودی که بزرگترین اقتصاد جهان عرب است، در میانه برنامه  ۲۰۳۰ قرار دارد. این برنامه با هدف تقویت بخش‌های غیرنفتی مانند گردشگری و تولید، تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمد عمومی و فاصله گرفتن از هیدروکربن‌ها و اشتغالزایی برای شهروندان اجرا می‌شود. دولت این کشور با افزایش مخارج برای دستیابی به اهداف برنامه افق ۲۰۳۰، کسری مالی را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده و حفظ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در بالای ۵ درصد را هدف گذاری کرده است.



منبع : ایسنا 
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 37027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *