۰

پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت

میز نفت - وپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی قبلی خود از رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را تکرار کرد و برآوردش از نرخ رشد اقتصادی را بالاتر برد.
اوپک پلاس | میز نفت
اوپک پلاس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. هر دو پیش‌بینی نسبت به ماه گذشته بدون تغییر بود. افزایش بیشتر رشد اقتصادی می‌تواند باعث رشد تقاضا برای نفت را تقویت کند.

پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، در حال حاضر بالاتر از برآورد پیش‌بینی‌کنندگان دیگر مانند آژانس بین‌المللی انرژی است، اما گروه اوپک پلاس همچنان برای حمایت از بازار، تولید خود را محدود نگه داشته است.

اوپک اعلام کرد انتظار می‌رود روند مثبت رشد اقتصادی تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و پیش‌بینی خود رشد اقتصادی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را به میزان ۰.۱ درصد افزایش داد.

درگزارش اوپک  آمده است: رشد اقتصاد جهانی، قوی مانده است. پتانسیل روند صعودی بیشتر می‌تواند در همه اقتصادهای بزرگ عضو و غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، محقق شود.

قیمت نفت در سال ۲۰۲۴، از منازعات در خاورمیانه و اختلالات عرضه، حمایت شده است اما نگرانی‌ها نسبت به تداوم نرخ‌های بهره بالا، روی قیمت‌ها سنگینی می‌کند. بهای معاملات نفت برنت روز جاری کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

اوپک اعلام کرد رشد قیمت‌ها در ماه میلادی گذشته، ناشی از عوامل مختلف نظیر کاهش فشار فروش سفته بازان، اختلالات عرضه، داده‌های اقتصادکلان قوی‌تر از حد انتظار و نشانه‌های عوامل بنیادین قوی بازار نفت بودند.

اوپک اکنون تحت تاثیر انتظار برای استمرار کاهش تورم کلی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، انتظار دارد اقتصاد جهانی امسال ۲.۷ درصد و سال آینده، ۲.۹ درصد رشد کند.

برای امسال، انتظار اوپک از رشد تقاضا برای نفت، بسیار بیشتر از رشد ۱.۲۴ میلیون بشکه‌ای در روز است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی شده است. این آژانس که نماینده کشورهای صنعتی است، قرار است روز پنجشنبه، پیش‌بینی‌های خود را به‌روز کند.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تقاضای بلندمدت و نیاز به سرمایه‌گذاری در عرضه جدید با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد زیرا جهان به سمت انرژی پاک‌تر می‌رود، اما اوپک چنین دیدگاهی را قبول نمی‌کند.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک، روز سه‌شنبه به رویترز گفت به چشم‌انداز بلندمدت اوپک از تقاضای قوی، باور دارد. اوپک در گزارش چشم انداز سالانه خود که در اکتبر منتشر شد، پیش بینی خود تقاضا برای نفت خود در میان مدت و بلندمدت را افزایش داد.

در گزارش چشم انداز جهانی نفت آمده بود:‌ اوپک انتظار دارد تقاضای نفت جهانی تا سال ۲۰۴۵، به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز برسد که  حدود ۶ میلیون بشکه در روز بالاتر از گزارش سال قبل بود و چین، هند و سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه، محرک این رشد خواهند بود.

دبیرکل اوپک همچنین اعلام کرد تصمیم عربستان سعودی برای به تاخیر انداختن طرح‌های توسعه ظرفیت تولید نفت، نباید به عنوان ارزیابی از کاهش تقاضا برای نفت، تفسیر شود.

هیثم الغیس در حاشیه مجمع دولت‌های جهان در دوبی به رویترز گفت: اول از همه می‌خواهم روشن کنم که نمی‌توانم درباره یک تصمیم سعودی اظهار نظر کنم اما این به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان این دیدگاه که تقاضا در حال کاهش است، اشتباه برداشت شود.

بر اساس گزارش رویترز، دولت عربستان سعودی در تاریخ ۳۰ ژانویه، به شرکت نفتی دولتی آرامکو دستور داد برنامه توسعه ظرفیت تولید نفت خود را متوقف کرده و حداکثر ظرفیت تولید پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز را هدف بگیرد که یک میلیون بشکه در روز پایین‌تر از هدف اعلام شده در سال ۲۰۲۰ است.

منابع آگاه به رویترز گفتند: عربستان سعودی حداقل به مدت شش ماه در حال تصمیم گیری در این باره بوده و این تصمیم بر اساس این ارزیابی که چه میزان از ظرفیت مازاد تولید عربستان درآمدی ندارد، صورت گرفت.



منبع : ایسنا 
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 37138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *