۰

روزهای سخت تحریمی برای روسیه

میز نفت - ایجاد وقفه در روابط بانک‌ها و شرکت‌های مالی ترکیه و رسیه به یکی از اهداف مهم آمریکا تبدیل شده است.
تحریم روسیه | میز نفت
تحریم روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، هر روز که می گذرد حفظ و توسعه روابط در خط ترکیه - روسیه دشوار و دشوارتر می شود. چرا که آمریکا با تمام توان خود به دنبال لطمه زدن به روابط بین این دو کشور است. هم اکنون ایجاد وقفه در روابط بانک ها و شرکت های مالی ترکیه و روسیه به یکی از اهداف مهم آمریکا تبدیل شده است. 

کارشناسان اقتصادی می گویند به خاطر تحریم های مالی آمریکا و بازرسی و تفحص مداوم تیم اطلاعاتی وزارت خزانه داری ایالات متحده بسیاری از بانک ها و موسسات مالی ترکیه جرات ندارند با روسیه کار کنند. چرا که پیش از این چندین تاجر بزرگ ترکیه در دام رصدهای اطلاعاتی آمریکا افتاده و مورد تحریم قرار گرفته اند.  

اختلال در روابط مالی ترکیه - روسیه 

روزنامه آنالیز چاپ آنکارا از این موضوع خبر داده که جدیداً آمریکایی ها سختگیری بر انتقال پول از ترکیه به روسیه را به حد اعلا رسانده اند و حتی مانع از آن شده اند که سرمایه داران نزدیک به دولت اردوغان از طریق بانک های قطر و کشورهای دیگر پولی به روسیه بفرستند. در نتیجه تکلیف کالاهایی که در چند ماه اخیر صادر شده و هنوز تسویه حساب نشده اند، روشن نیست. 

گزارش مزبور نشان می دهد، به دنبال تهدیدهای تحریمی آمریکا علیه موسسات مالی که واسطه تجارت با روسیه هستند، اختلالاتی در تامین مالی تجارت مزبور ایجاد شده است. با توجه به تهدیدهای تحریمی مندرج در اسناد وزارت خزانه داری آمریکا، ترکیه در وصول پرداخت محصولاتی که به روسیه می رود با مشکلاتی مواجه شده است. از آن سو متقابلاً، در پرداخت پول نفت خریداری شده از روسیه نیز تاخیر وجود دارد.  

بر اساس اطلاعات هفت منبع مختلف، به دلیل تاثیر فرمان دسامبر که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را گسترش داد، مشکلاتی در پرداخت‌های ترکیه برای محصولات وارداتی از روسیه به وجود آمده و حالا صادرکنندگان ترک نمی دانند دقیقاً باید چه کنند. چرا که در این مقطع حساس، دولت اردوغان نمی خواهد به هیچ وجه آمریکا را عصبانی کند. 

هدف اصلی متوقف کردن اقتصاد روسیه است 

حالا اقتصاد ترکیه شرایط سختی را تجربه می کند و موضوعاتی همچون تورم بی سابقه و کسری منابع ارزی، دولت اردوغان را در تنگنای شدید قرار داده است. اما قبلاً بخشی از مشکلات ترکیه از راه تجارت با روسیه حل می شود و از این گذشته، صدها سرمایه دار و شرکت های پولدار روسی، به راحتی سرمایه خود را به ترکیه منتقل می کردند. ولی حالا کار آن قدر سخت شده که دلالان نفتی ترکیه جرات ندارند برای معامله محموله های نفتی روسی اقدامی انجام دهند.

در عین حال، صادرکنندگان کالا از بازار ترکیه برای ادامه کار با روسیه مشکل دارند و نمی توانند پول خود را بازگردانند. 

البته این فقط ترک ها نیستند که برای کار با روسیه مشکل دارند. بازرگانان اظهار می‌کنند که مشکلات و موانعی که هم اکنون ترکیه تجربه می‌کند، عین همان مشکلاتی است که قبلاً در تجارت روسیه با کشورهایی مانند هند، امارات متحده عربی و چین دیده شده است.

در مورد هند، پرداخت های بانکی آنقدر با تعلل و کندی روبرو شد که عملاً منجر به توقف عرضه نفت شد و چنین چیزی در کوتاه مدت باعث تأثیرگذاری بر حمل و نقل نفت شد.

هدف تحریم های اقتصادی پیچیده آمریکا علیه روسیه، جلوگیری از ارسال نفت روسیه به بازارهای بین المللی و ضعف اقتصادی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است. اگر چه در ظاهر، هدف این تحریم ها کاهش درآمدهای نفتی روسیه است اما با اقدام زورگویانه و خودخواهانه آمریکا، در عمل، چندین اقتصاد دیگر نیز لطمه می بینند.  

در سه هفته اخیر، بروز مشکلات بسیار در پرداخت وجه نفت و فرآورده‌های نفتی وارداتی ترکیه از روسیه، مشکل به وجود آمده و با  بررسی دقیق  تراکنش‌های بانک‌های ترکیه با روسیه، امکان ادامه کار، بسیار دشوار شده است.

منبع موثقی از یک شرکت بزرگ نفت روسیه اعلام کرده که طی دو تا سه هفته گذشته قادر به دریافت وجه از ترکیه نبوده اند. منابع دیگر نیز توضیح می دهند که تاخیر در پرداخت ها خللی در جریان نفت خام ایجاد نمی کند، اما برخی از محموله ها با تاخیر مواجه می شوند. 

منابع ترکیه ای اعلام کردند که به ویژه پس از تحریم های جدید در ماه دسامبر، پرداخت پول برخی از محموله های انرژی به روسیه دشوار شده و باید این پرداخت ها تغییر یابد یا به تعویق بیفتد. البته گفته می شود که در این مدت حمل نفت ادامه داشت، اما در محموله مشکلاتی وجود داشته و عملاً به ضرر ترکیه تمام شده است. چرا که در هر حال، طرف روسی هم با قیمت جدید و هم با احتساب دیرکرد پول، حاضر به ادامه کار خواهد بود. 

تحریم های ایالات متحده و پردازش دقیق بانک های ترکیه باعث ایجاد این مشکلات پرداخت در تجارت ترکیه و روسیه می شود. این تحولات به تأثیرات احتمالی بر واردات انرژی و تراز تجاری خارجی ترکیه اشاره دارد. اما هنوز از سوی وزارت بازرگانی و ترکیه در این خصوص اظهارنظری نشده است. 

چرا ترکیه ساکت است؟

دولت اردوغان در ماه های اخیر، برای راضی کردن دولت جو بایدن در خصوص فروش 40 فروند جنگنده اف 16 به نیروی هوایی ترکیه، شرایط سختی را از سر گذراند. در نتیجه در شرایط کنونی که از سوی کنگره، ممانعت و مخالفتی وجود ندارد، اردوغان نیز در تنظیم روابط خود با روسیه، جانب احتیاط را در نظر گرفته و به دنبال حفظ موازنه است. اما باید دید که روسیه تا چه اندازه این وضعیت را تاب می آورد و ادامه سیاست فعلی، چه تاثیری بر روابط مسکو - آنکارا خواهد گذاشت.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 37200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *