۰

رونمایی از مشتری جدید گاز روسیه

میز نفت - ازبکستان با هدف جبران کمبود ذخایر گاز و پاسخگویی به تقاضای داخلی رو به رشد، قصد دارد ۵۰۰ میلیون دلار در توسعه سیستم انتقال گاز طبیعی خود سرمایه‌گذاری کند تا واردات از روسیه را افزایش دهد.
گاز روسیه | میز نفت
گاز روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ازبکستان که ذخایر گاز کافی برای پاسخگویی به تقاضای سالانه رو به رشد ندارد، اکتبر گذشته، دریافت گاز از روسیه را آغاز کرد. طبق قرارداد دو ساله با شرکت گازپروم، ازبکستان روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کند.

پایگاه خبری گازتای ازبکستان در گزارشی با اشاره به یک فرمان دولتی منتشر شده در اوایل فوریه نوشت: برنامه های سرمایه‌گذاری که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ را پوشش می دهد، با هدف حمایت از تلاشها برای افزایش واردات گاز به ۳۲ میلیون متر مکعب در روز، انجام می‌شود و منابع مالی مورد نیاز آن، از وام دهندگان خارجی تامین خواهد شد.

وابستگی ازبکستان به خرید گاز از خارج، این کشور را به یک واردکننده بزرگ تبدیل کرده است که تفاوت فاحشی نسبت به موقعیت دو سال پیش این کشور است. ازبکستان از نظر دلاری، به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار گاز در سال ۲۰۲۳ وارد کرد و در همین مدت، ۵۳۰ میلیون دلار گاز فروخت. در سال ۲۰۲۲، صادرات این کشور، ۶۲۹ میلیون دلار بیشتر از واردات بود.

چین، مشتری اصلی ازبکستان است. قرقیزستان حجم اندکی گاز از تاشکند خریداری می‌کند، اما منظم بودن این تحویل هم قطعی نیست. باکیت توربایف، وزیر کشاورزی قرقیزستان مجبور شد اول فوریه، به پارلمان کشورش اطلاع دهد در نتیجه کاهش ١٠ برابری تحویل گاز از سوی ازبکستان، شهر جنوبی اوش، با کمبود گاز روبرو شده است.

طبق اعلام گازپروم که زیرساخت گاز قرقیزستان را کنترل می‌کند، کاهش تحویل سوخت، به دلیل کاهش ذخایر در میادین ازبکستان و افزایش مصرف داخلی در این کشور در پی سرمای شدید بوده است.مقامات ازبکستان در گذشته گفته بودند که قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، صادرات گاز را به طور کامل متوقف کنند.

برخی از تحلیلگران از این وضعیت به عنوان گواهی بر ناکامی دولت در مدرن سازی صنعت انرژی در زمان مناسب، یاد می‌کنند. منابع انرژی ازبکستان می بایست این کشور را در موقعیتی عالی قرار می داد تا بتواند نیازهای جمعیتی که به سرعت در حال رشد است را برآورده کند.

وزارت انرژی ازبکستان برآورد کرده که ذخایر گاز قطعی این کشور، حدود ۱.۸۶ تریلیون متر مکعب است. اما نرخ استخراج در دهه گذشته ثابت یا حتی رو به کاهش بوده، در حالی که تقاضای داخلی رشد کرده است. تولید ۴۸.۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۲۲، کاهش ۴ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت. تولید گاز ازبکستان در سال میلادی گذشته هم با کاهش روبرو شد و به ۴۶.۷ میلیارد متر مکعب رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در همین حال، برخی از میادین گازی توسعه‌ یافته ازبکستان تقریبا دچار تقلیل کامل ذخایرشان شده اند.

انتهای پیام
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 37230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *