۰

آرامکو؛ بزرگترین بنگاه اقتصادی جهان | اینفوگراف

میز نفت - نگاهی به رده بندی بنگاه های اقتصادی جهان نشان می دهد آرامکو با فاصله ای بسیار در صدر ایستاده است.
آرامکو | عربستان
آرامکو | عربستان
به گزارش میز نفت ، بر اساس اینفوگراف زیر، شرکت آرامکوی عربستان در فهرست بزرگترین شرکت های جهان با اختلافی فاحش در رتبه اول قرار دارد.



پس از آرامکو، شرکت اپل قرار دارد. بیشتر شرکت های این فهرست، شرکت های آمریکایی هستند.

درآمد فروش آرامکو در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۳۵ میلیارد دلار بوده و این در حالیست که در سال ۲۰۲۱ این رقم روی عدد ۳۶۰ میلیارد دلار قرار داشت که رشدی بیش از ۴۸ درصد در یک سال اخیر را رقم زده است. جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین افزایش شدید قیمت نفت و سایر مشتقات نفتی به کام آرامکو تمام شد تا این شرکت بتواند رکورد سودآوری سال‌های اخیر خود را بشکند. اگر سایر درآمد‌های مربوط به فروش محصول را در نظر بگیریم کل درآمد آرامکو از مرز ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ عبور کرده است.

نکته، اما اینجاست که سود خالص شرکت پیش از پرداخت مالیات و زکات به دولت حدود ۳۰۷ میلیارد دلار بوده که این شرکت حدود ۱۴۶ میلیارد دلار مالیات و زکات پرداخت کرده است. یعنی دولت به غیر از سهم خود در شرکت آرامکو و دریافت سود تقسیم شده این شرکت، حدود ۱۴۶ میلیارد دلار نیز در قالب مالیات و زکات دریافت می‌کند که می‌تواند بخش عمده‌ای از بودجه کشور را تأمین می‌کند. سود خالص شرکت بعد از پرداخت مالیات و زکات ۱۶۱ میلیارد دلار بوده در حالی که در سال گذشته این رقم ۱۰۹ میلیارد دلار بوده که رشدی حدودا ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

نکته دیگر گزارش مالی آرامکو در سال ۲۰۲۲ افزایش شدید سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت این شرکت بوده که از حدودا ۷ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۷۴ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین سرمایه‌گذاری آرامکو در شرکت‌های دیگر داخلی و بین‌المللی و خرید سهام آن‌ها نیز اکنون بالای ۳۴۰ شرکت است که حدود ۸۵ تا از این شرکت‌ها در مالکیت ۱۰۰ درصدی آرامکو هستند. همچنین آرامکو در حدود ۱۸۰ شرکت داخلی و بین‌المللی سرمایه گذاری تقریبا ۷۰ درصدی کرده که مالکیت اکثر این شرکت‌ها را برعهده گرفته است. این غول انرژی جهان همچنین با حدود ۷۵ شرکت داخلی و بین‌المللی سرمایه‌گذاری مشترک (Joint) کرده تا بتواند فعالیت‌های خود را در سراسر جهان گسترش دهد.
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 37255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *