۰

نقش چین در رونق پالایشگاه‌های افغانستان

میز نفت - پس از امضای قرارداد حکومت طالبان و چین، استخراج نفت از پالایشگاه‌های حوضه «آمو دریا» در شمال افغانستان به ویژه پالایشگاه‌های خصوصی رونق و شتاب بیشتری گرفته است.
چین و افغانستان | میز نفت
چین و افغانستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، با امضای قرارداد نفتی طالبان و شرکت چینی «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی» (سی‌پی‌ای‌آی‌سی) استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی «آمو دریا» در شمال افغانستان رونق و شتاب بیشتری به خود گرفته است.

استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی «آمو دریا»، عمدتاً در منطقه «قشقری» ولایت سرپل انجام می‌شود و در حال حاضر توانسته است چرخ شرکت‌های خصوصی پالایش نفت داخلی که سال‌ها در انتظار استخراج نفت در این ناحیه بودند را به گردش درآورد.

«عبدالمؤمن ضیایی»، رئیس اتحادیه مواد نفتی با اشاره به 9 پالایشگاه خصوصی در شمال افغانستان به بی.بی.سی گفته است:  پالایشگاه‌های نفتی خصوصی با سرمایه‌گذاری هنگفت، نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور و تحقق رویای خودکفایی در تصفیه نفت تولید داخل دارند.

ضیایی افزود: «در هر پالایشگاه نفت از 10 میلیون تا 20 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌اند. تعدادی از این پالایشگاه‌ها تا 30 میلیون دلار هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر روزانه 1300 تن نفت از منطقه قشقری و انگوت استخراج می‌شود. هر پالایشگاه ظرفیت این را دارد که روزانه از 300 تا 500 تن نفت را تصفیه کنند. همه پالایشگاه‌ها روزانه ظرفیت تصفیه تا 5000 تن نفت را دارند. این پالایشگا ها دیزل (گازوئیل) صفر پنج را تصفیه می‌کنند».

حدود هفت ماه پیش استخراج نفت از چاه‌های نفت قشقری با ظرفیت 70 تن در روز آغاز شد.حفر چاه‌های جدید نفت، یک سال پس از امضای اولین قرارداد بین‌المللی توسط طالبان آغاز شده است. معامله با شرکت چینی برای استخراج نفت و گاز از حوضه شمال «آمودریا»، درآمد حکومت کابل را افزایش خواهد داد.

«همایون افغان»، سخنگوی وزارت معادن حکومت طالبان به تازگی گفته بود: افغانستان در حال حاضر تقریباً تمام نفت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه مثل ایران و ازبکستان وارد می‌کند.وی تصریح کرده بود: حفر چاه‌های جدید، سالانه حدود 500 میلیون دلار عواید برای حکومت کابل ایجاد خواهد کرد.



منبع : تسنیم
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 37265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *