۰
مناظره زیبا کلام و داوری

زیبا کلام: پول نفت را حیف کردید؛ داوری: خسارت کرسنت 130 میلیارد دلار است!

مناظره و گفتگوی صادق زیباکلام و عبدالرضا داوری از دو طیف و اندیشه نزدیک به اصلاح طلبان و اصولگرایان با موضوع مدل های توسعه در ایران عصر پنج شنبه در سالن آمفی تئاتر خانه جوان جمعیت هلال احمر قائم‌شهر برگزار شد.
زیبا کلام: پول نفت را حیف کردید؛ داوری: خسارت کرسنت 130 میلیارد دلار است!
به گزارش «ميزنفت»، زیباکلام در این مناظره گفت : معتقدم اقتصاد ما از اساس ویران است و از بهمن ۵۷ تاکنون هیچ تفاوتی نمی بینیم و از زمان مدرنیته در ایران یعنی از ناصرالدین شاه تا کنون یک مدل بیشتر در ایران نبود وآن الگوی اقتصاد دولتی بود که همه امورات در اختیار نظام ودولت وقت بوده و ما هیچ چاره ای نداریم جز آنکه اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی که با یارانه ها سرپا است دگرگون و جایش را به اقتصادی بدهد که در ۲۰۰ سال گذشته در جهان خودش را نشان داد و جایگزین اقتصاد ناسالم ما بشود .

وی افزود : دولت هاشمی آمد که اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را ویران و به جای آن از اقتصاد آدم اسمیت استفاده کند که در کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین و هند موفق بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت : ۵۰ سال است که می گوییم اقتصاد ما نباید به نفت وابسته باشد اما اکنون در سال ۹۳ وابستگی نظام و اقتصاد به نفت خیلی بیشتر از سال ۱۳۴۳ است و جمهوری اسلامی الگوی یک اقتصاد ناموفق و ورشکسته و فاسد است .

وی گفت : اگر آمریکاستیزی و اصرار بر مرگ بر آمریکا ظرف ۳۵ سال گذشته یک نفع برای منافع ملی داشت من یک دو جین مثال می آورم که با بهره برداری داخلی از این سیاست تیشه به ریشه منافع ملی زدند.

زیباکلام با انتقاد از عملکرد تیم هسته ای و هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد گفت : در دولت احمدی نژاد پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تحریم ها علیه ایران اعمال شد و با وجود پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان در ماه بعنوان یارانه نقدی به مردم وضعیت معشیتی کشور و فاصله طبقاتی از همه کشورهای جهان بدتر شد در حالی که اصلاح طلبان در بحث هسته ای سیاستی در پیش داشتند تا به منافع ملی اسیب چندانی نرسد .

دکتر داوری هم که با نگاه اصولگرایی مدافع عملکرد دولت احمدی نژاد بود ، گفت: مسیر توسعه از سال ۶۸ با روی کارآمدن هاشمی تغییر کرد ، توسعه ای که اساس و بنیان خود را طبق مناسبات و معیارهای جهانی تنظیم می کند و این روش در دولت خاتمی و در دولت فعلی ادامه یافت و دولت روحانی در واقع دولت دوم هاشمی است تا مسیر ناتمام دولت هاشمی را ادامه دهد.

داوری درباره قانون هدفمندی یارانه ها گفت : در دولت قبلی بسیاری از منتقدان از جمله نهاوندیان رئیس دفتر فعلی دولت روحانی به علت پرداخت نشدن یارانه تولید علیه احمدی نژاد به رهبرنامه نوشتند اما امروز که دولت را تحویل گرفتند تاکنون یک ریال یارانه به بخش تولید پرداخت نکرده اند .

وی افزود : دولت روحانی و هاشمی موضوع هسته ای را تبدیل به مذاکره راهبردی در منطقه کردند و دیپلماسی دولت کنونی سیاست قجری است ؛ مذاکره با آمریکا اشکالی ندارد اما در روند مذاکرات اعلام نکنیم که اگر این روند به نتیجه نرسد در انتخابات بعدی روحانی نمی تواند دوباره رئیس جمهور شود .

وی افزود : مرتبط دانستن مذاکره عمان در پایان دوره احمدی نژاد یک شایعه بیش نبود و اگر چه زمانش در دولت دهم بود اما پیمانکار مذاکره ، دولت احمدی نژاد نبود و دو سال اخر بدلیل اختلاف با وزیر اطلاعات ، احمدی نژاد در حوزه امنیتی و دیپلماسی خلع ید بود و نمی توانست به عنوان رئیس شورای عای امنیت ملی اعمال نظر کند.
داوری گفت : انتقاد ما هم از دولت هاشمی و روحانی این هست که انقلاب اسلامی پدیده جهانی است اما دشمن در سال ۸۸ با شکستن سهمیه جمهوری اسلامی توسط عوامل داخلی تحریم ها را اضافه کرد .

وی افزود : برخی چهره ها و رسانه ها به فکر تطهیر چهره غرب و آمریکا هستند در حالی که پافشاری باید بر منافع ملی باشد در ماجرای پرونده کرسنت هم ۱۰ میلیارد دلار محکوم به پرداخت غرامت شدیم اما ۱۲۰ میلیارد دلار رشوه رد و بدل شد و به اقتصاد کشور ضربه زد.

داوری درباره حذف یارانه ها در دولت روحانی گفت : در دولت هاشمی قیمت مرغ را گران کردند و گفتند یارانه به مردم پرداخت می کنیم که یک ریال پرداخت نشد و در دولت روحانی هم بطور متوسط ۵۸ درصد قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرد بدون آنکه یارانه های نقدی مردم یک ریال افزایش یابد.

در این مناظره که بیشتر از دو ساعت ادامه یافت حدود ۳۰۰ نفر از قشرهای مختلف مردم بویژه فعالان و طرفداران اصولگرا و اصلاح طلبان حضور داشتند
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 3763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *