۰
گلف نیوز گزارش داد:

2015 ؛ سالی برای نفت

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، عربستان برای حفظ توازن بودجه خود نیاز خواهد داشت تا نفت خام خود را در سال ۲۰۱۵ به قیمت متوسط ۹۰ دلار و ۷۰ سنت به فروش رساند
2015 ؛ سالی برای نفت
به گزارش «ميزنفت» ایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی به قلم سیدش سورش مینکار از دبی نوشت:

بهای نفت خام ممکن است پس از افزایش در اوایل سال آینده میلادی، بار دیگر در اواسط سال کاهش یابد و به ۶۰ دلار در هر بشکه تنزل کند. علت کاهش بهای نفت خام احتمال برداشتن محدودیت های آمریکا در خصوص عرضه نفت بازارهای جهانی خواهد بود.

آمریکا، که پس از عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان به شمار می رود، به تازگی بالغ بر نه میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد که بیشترین میزان تولید نفت خام این کشور در ۲۹ سال اخیر محسوب می شود. این در حالی است که عربستان روزانه نه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند. بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، آمریکا تا حدود سال ۲۰۲۰ به بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان تبدیل خواهد شد.

شرکت هایی همچون کونوکوفیلیپس -که بزرگترین شرکت نفت و گاز مستقل آمریکا است- از دولت این کشور خواسته اند ممنوعیت صادرات نفت را -که مربوط به سال ۱۹۷۰ است و در پی کاهش تولید نفت خام در آمریکا اعمال شد- لغو کند. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۵ درصد کاهش قیمت از آغاز امسال تاکنون، در معاملات اخیر به قیمت ۷۸ دلار داد و ستد شده ،و قیمت این نوع نفت به پایین ترین میزان در چهار سال اخیر رسیده است.

آرجنوآ ماهندران، مسئول سرمایه گذاری در شرکت« امارات ان بی ای» گفت: «ما پیش بینی می کنیم قیمت نفت پس از زمستان بار دیگر کاهش خواهد یافت و تا اواسط سال قیمت هر بشکه نفت خام به ۶۰ دلار تنزل خواهد کرد. بر اساس پیش بینی ما، این پایین ترین میزان قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۵ خواهد بود که ناشی از عرضه بیش از حد نفت خام از آمریکا به بازارها خواهد بود.»

وی افزود: «در حال حاضر آمریکا به خاطر محدودیت صادرات نفت، نفت خام صادر نمی کند. اما ممکن است این محدودیت ها را سه ماهه نخست سال آینده برداشته شود، و با شروع عرضه بیش از حد به بازارهای جهانی دوباره قیمت نفت کاهش خواهد یافت.»

اولی حسن، از مقامات ساکسوبانک نیز گفت امکان افزایش عرصه نفت به بازارها از منطقه کردستان عراق و ایران نیز وجود دارد. البته در صورتی که توافق بین ایران و قدرت های جهان بر سر برنامه هسته ای ایران حاصل شود، ممکن است این کشور صادرات نفت خود را افزایش دهد.

البته ممکن است بهای نفت خام برنت دریای شمال پیش از کاهش در اواسط سال آینده میلادی، به علت افزایش تقاضای نفت در آمریکا در فصل زمستان، در سه ماهه نخست سال آینده به ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.

وی افزود: « پیش بینی می شود بهای نفت خام در کوتاه مدت در سطح ۸۰ تا ۹۰ دلار در بشکه باقی بماند.»

تحلیلگران احتمال می دهند ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام(اوپک) -که ۴۰ درصد نفت خام را در جهان تولید می کنند- در نشست آتی خود به منظور افزایش قیمت نفت و جلوگیری از تاثیر آن بر اقتصاد، میزان تولید اوپک را کاهش دهند.

پرادیپ یونی، از مسئولان شرکت« ریچکام گلوبال سرویسز» در دبی اعلام کرد: «نشست آتی اوپک بسیار مهم است. بازار انتظار دارد اوپک تولید خود را دست کم چند میلیون بشکه در روز کاهش دهد. گزارش اخیر اوپک حاکی از آن است که تقاضای نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.»

این در حالی است که اعضای اوپک بر سر کاهش تولید نفت این سازمان و جلوگیری از کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت خام اختلاف نظر دارند. ونزوئلا و اکوادور به طور علنی خواستار کاهش تولید نفت اوپک شده اند. ایران نیز بر لزوم کاهش تولید نفت این سازمان تاکید کرده است. کاهش قیمت نفت خام موجب شده است درآمد کشورهای تولیدکننده نفت از محل صادرات این ذخیره طبیعی کاهش یابد.

اما عربستان که عملاً در راس اوپک قرار دارد و بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان به شمار می رود، در مقابل درخواست ها برای کاهش تولید مقاومت کرده، و در عوض باری حفظ سهم خود در بازار قیمت نفت خام را کاهش داده است.

اوپک روزانه اندکی کمتر از ۳۱ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که حدود یک میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید این سازمان است. اعضای این سازمان قرار است پنجشنبه، بیست و هفتم نوامبر در وین تشکیل نشست دهند.

اولی حسن، از مسئولان ساکسوبانک گفت: «کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچون کویت، امارات متحده عربی و عربستان از جمله کشورهایی هستند که می توانند در برابر کاهش قیمت نفت در طولانی مدت دوام بیاورند. تغییر عمده ای مانند آنچه در شش ماه اخیر شاهد بودیم، به کاهش بودجه کشورهای تولیدکننده نفت خام منجر خواهد شد.»

قیمت جهانی نفت خام به پایین ترین میزان در چهار سال اخیر رسیده است، به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام کمتر از ۷۸ دلار است. اگر قیمت نفت خام به مدت طولانی در این سطح باقی بماند، این خطر وجود دارد که شماری از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از سالها داشتن مازاد بودجه، با کسری بودجه رو به رو شوند.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، عربستان برای حفظ توازن بودجه خود نیاز خواهد داشت تا نفت خام خود را در سال ۲۰۱۵ به قیمت متوسط ۹۰ دلار و ۷۰ سنت به فروش رساند
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 3898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *