۰

تحلیل مورگان استنلی درباره قیمت نفت

موسسه مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرد بهای نفت در بازارهای جهانی در نیمه نخست 2015 به روند نزولی خود ادامه خواهد داد .
به گزارش «ميزنفت»، این بانک سرمایه گذاری چند ملیتی آمریکایی در گزارشی با عنوان « نفت خام در سال ۲۰۱۵ : اوضاع به جای بهتر شدن رو به وخامت می رود »، اعلام کرد:« بهای نفت در نیمه نخست ۲۰۱۵ به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. »

بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود بهای نفت برنت دریای شمال در شش ماهه نخست ۲۰۱۵ همچنان کاهش یابد و ممکن است حتی در سه ماهه دوم ۲۰۱۵ به ۴۳ دلار در هر بشکه برسد.

این در حالی است که در بازارهای جهانی نفت، شاخص بهای نفت برنت از ماه ژوئن با کاهش بیش از ۴۰ درصدی رو به رو بوده است و از بشکه ای ۱۱۵ دلار به ۶۷ دلار و ۱۷ سنت در روز یکم ماه دسامبر رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده است:« بدون مداخله اوپک ، بازارها همچنان در معرض خطر عدم توازن قرار دارند و پیش بینی می شود عرضه بیش از حد نفت در بازارها در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ همچنان وجود داشته باشد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - در نشست روز ۲۷ ماه نوامبر خود در وین اتریش راهبرد عدم تغییر سیاست های خود را اتخاذ و اعلام کرد اعضای این سازمان در نیمه نخست ۲۰۱۵ تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد، بدین ترتیب همچنان شاهد عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی خواهیم بود.

در گزارش مورگان استنلی همچنین آمده است:« بازار ممکن است تا نیمه دوم ۲۰۱۵ به سبب افزایش تقاضا ، کاهش روند رو به افزایش تولید نفت در آمریکا به توازن برسد .»

این در حالی است که تقاضای جهانی برای نفت به سبب کند بودن روند رشد اقتصادی در اروپا و آسیا ، همچنان پایین است . این در حالی است که افزایش تولید نفت داخلی در آمریکا سبب کاهش واردات نفتی واشنگتن شده است.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت شیل در این کشور از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۰۸ به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۳ رسیده است . بدین ترتیب واردات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

مورگان استنلی پیش بینی کرد بهای نفت برنت دریای شمال در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ به ۴۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در سال ۲۰۱۶، نفت برنت به بشکه ای ۶۵ دلار برسد.

در گزارش مورگان استنلی همچنین آمده است:« پایین بودن بهای نفت در یک دوره طولانی مدت همچنین خطر عدم سرمایه گذاری کافی را در این بخش در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و کاهش تولید را افزایش می دهد.»
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 4204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *