۰

لیبی: دستمان خالی است

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت در این کشور دیگر پاسخگوی نیازهای داخلی هم نیست.
لیبی: دستمان خالی است
به گزارش «ميزنفت»،درگیرهای جاری در لیبی که تا کنون موجب خسارت وراد کردن به دو بندر صادرات نفت در شرق این کشور شده در حال گسترش پیدا کردن به غرب در نزدیکی بندر «ملیتا» است. 

این بندر نفتی ،میزبان سرمایه گذاری مشترک میان شرکت ملی نفت لیبی و شرکت « Eni» ایتالیاست. 

شرکت ملی نفت لیبی در این باره اعلام کرد که تولید نفت خام لیبی به سطح بسیار پایینی تنزل پیدا کرده تا حدی که پاسخگوی نیازهای داخلی نیز نیست. 

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا ،لیبی که از اعضای «اوپک» است در سال قبل از سقوط معمر قذافی،روزانه حدود ۱.۶۵ میلیون بشکه نفت خام تولید می کرد. 

اما حالا با درگیری هایی داخلی که حوزه نفت را هم متاثر کرده است،تولید داخلی نفت بسیار کاهش یافته و نگرانی عمیقی برای مسئولان انرژی لیبی به وجود آورده است. 

شرکت ملی نفت لیبی نگران آن است که آنچه در بندر نفتی و گازی «ملیتا» در حال روی دادن است خطرات جدی برای صنعت نفت لیبی به همراه داشته باشد. 

بنادر شرقی به نام های Es Sider و Ras Lanuf به خاطر نزدیکی به درگیری ها کار خود را در یک هفته گذشته متوقف کرده اند. 

این اقدام موجب کاهش تولید نفت لیبی حداقل تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز شده است و شرکت ملی نفت را وادار به اعلام شرایط اضطراری کرده است. 

در ماه آگوست گروه موسوم به «عملیات فجر لیبی» طرابلس را تصرف کرده و عبدالله الثنی،نخست وزیر منتخب را مجبور به فرار به شهر کوچکی در یک هزار کیلومتری پایتخت در شمال کشور و در نزدیکی مرز مصر به نام «طبرق» کردند، به همین دلیل لیبی اکنون دارای دو دولت و دو پارلمان موازی در شهرهای «طرابلس» و «طبرق» است و هر دو طرف تا کنون از گفتگوی عمومی در مورد چشم انداز تقسیم کشور میان دو گروه امتناع کرده اند. 

جنگ میان حامیان دو طرف،بخشی از نزاع گسترده تر برای کنترل این کشور آفریقای شمالی است،در حالی که گروه های شورشی کمک کننده به سقوط معمر قذافی با حمیات ناتو اکنون در حال مقابله با هم هستند. 

بحرانی که در سه سال گذشته پس از سقوط معمر قذافی ،گریبان لیبی را گرفته،تاجران نفت را بر سر دو راهی قرار داده است که هنوز نمی دانند چه کسی صادرات نفت این کشور را در اختیار دارد و درآمدی بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار در سال از آن کسب می کند.
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 4422
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *