۰
رسانه های غربی پیش بینی کردند:

کلید بیکاری امریکا در دست قیمت نفت

برخی از کارشناسان معتقدند که اگر در سال ۲۰۱۵ میلادی شرایط به همین منوال ادامه یابد، قیمت نفت خام به زیر بشکه‌ای ۲۰ دلار خواهد رفت. اگر چنین شود، یا حتی اگر قیمت نفت به چنین ارقامی نزدیک هم شود، آنگاه میلیون‌ها فرصت شغلی پر درآمد در آمریکا از بین خواهد رفت و به اقتصاد و صنایع نفتی آمریکا نیز میلیاردها دلار ضربه وارد خواهد شد.
کلید بیکاری امریکا در دست قیمت نفت
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اینترنتی اینوستینگ در مقاله‌ای با عنوان «چه کسی پشت جنگ نفتی است و قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۵ تا کجا پایین خواهد رفت؟» به قلم مایکل اسنایدر نوشت:

عامل سقوط شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی چیست و چه کسی را باید در این خصوص مقصر دانست؟ آیا آمریکا مقصر است؟ آیا عربستان سعودی و آمریکا دست به دست هم داده اند تا بر روسیه فشار آورند؟ برخی از کارشناسان معتقدند که اگر در سال ۲۰۱۵ میلادی شرایط به همین منوال ادامه یابد، قیمت نفت خام به زیر بشکه‌ای ۲۰ دلار خواهد رفت. اگر چنین شود، یا حتی اگر قیمت نفت به چنین ارقامی نزدیک هم شود، آنگاه میلیون‌ها فرصت شغلی پر درآمد در آمریکا از بین خواهد رفت و به اقتصاد و صنایع نفتی آمریکا نیز میلیاردها دلار ضربه وارد خواهد شد.

سامانه مالی جهانی هم‌اکنون نیز بسیار آسیب‌پذیر است و اگر عمداً قیمت نفت خام بیش از این کاهش داده شود، ممکن است منجر به گسترش روند رکود اقتصادی به بسیاری از کشورهای جهان شود.

نویسنده این مقاله تأکید کرد: هرکس در پشت پرده‌ی این جنگ نفتی قرار دارد، در حال بازی با آتش است و تا پایان سال نو میلادی، ممکن است تمام سیاره زمین دچار عواقب ناگوار این بازی خطرناک شود.

مایکل اسنایدر افزود: از همان لحظه‌ای که قیمت نفت خام شروع به سقوط کرد، بسیاری از مردم انگشت اتهام را به سوی سعودی‌ها نشانه رفتند. البته هیچ شکی نیست که سعودی‌ها در گذشته نیز قیمت نفت را دستکاری کرده‌اند تا به اهداف جغرافیایی-سیاسی (ژئوپولیتیک) خود دست پیدا کنند.

همین حقیقت که سازمان اوپک به رهبری عربستان سعودی، در آخرین نشست خود از کاهش تولید این
سازمان برای ثبیت قیمت نفت خودداری کرد، صاف و پوست‌کنده‌ترین دلیلی است که عربستان عمداً به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است. مزید بر علت این است که اگر این کشور پس از مشاهده‌ی سقوط قیمت نفت، می‌خواست آن را دوبار تثبیت کند، کافی بود اعلام کند که تولید نفت خود را کاهش خواهد داد. همین که عربستان سعودی این کار را نیز نکرد، سرنخ بسیار مهمی از مقاصد این کشور به دست می‌دهد.

وی افزود: برخی معتقدند که عربستان سعودی خواهان ضربه زدن به صنعت استخراج نفت از میادین شنی و سنگی زیرزمینی در آمریکا بوده است، زیرا این روش استخراج نفت، بسیار هزینه‌بر است و با پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، استخراج نفت از اینگونه میادین، دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود. از سوی دیگر، بعضی از کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی مصصم است ضمن همدستی با آمریکا، به اقتصاد ایران لطمه وارد کند، زیرا عربستان سعودی و متحدانش در حاشیه خلیج فارس، ایران را رقیب سرسخت سیاسی و دینی برای خود در منطقه تلقی می‌کنند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، که حاکمانشان سنی هستند، ایران را حامی شیعیان عربستان سعودی، بحرین و سایر کشورهای این منطقه می‌دانند و از اینرو با کاهش قیمت نفت، خواهان ضربه زدنِ بیش از پیش به اقتصاد ایران اند، زیرا معتقدند که تحریم‌های غرب، به‌انضام فساد و برخی سوء مدیریت‌ها در ایران، پیش از نیز اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده بود.

همچنین سعودی‌ها (مقامات عربستان سعودی) از این که ایران از رژیم (حکومت) بشار اسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می‌کند، به شدت متنفر هستند. آنان معتقدند این دو کشور از لحاظ دینی وابستگی‌هایی به یکدیگر دارند، زیرا بشار اسد از علویان سوریه است که گفته می‌شود یکی از شاخه‌های مذهب شیعه است.

نویسنده مقاله ادامه داد: از اینرو، جای هیچ تعجب نیستی که عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ تمایلی به کمک به اقتصاد ایران از خود نشان نمی‌دهند.

یکی دیگر از اهرم‌هایی که عربستان سعودی در مقایسه با کشورهای ایران، عراق و ونزوئلا در دست دارد، این است که این کشور، نه تنها ذخایر ارزیِ بسیار سرشاری از صادرات گذشته‌ی نفت خود در اختیار دارد، بلکه هزینه تولید نفت در عربستان سعودی بسیار پایین است. از اینرو، برخلاف سه کشور یاد شده، که در برابر قیمت نازل نفت، آسیب‌پذیر هستند، عربستان سعودی قادر است بین یک تا سه سال در مقابل کاهش قیمت نفت خام مقاومت کند. اخیراً نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، علناً طی سخنرانی در تلویزیون این کشور اعلام کرده است که عربستان سعودی و آمریکا در جنگ نفتی شریک جرم یکدیگرند تا مگر بتوانند به روسیه و همچنین انقلاب ونزوئلا صدمه بزنند و باعث فروپاشی اقتصاد روسیه و ونزوئلا شوند. به‌نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز با فرضیه ارائه شده توسط رییس جمهور ونزوئلا موافق باشد.

نویسنده این مقاله افزود: کارشناسان اقتصادی به طور گسترده بر این عقیده‌اند که دو کشور روسیه و ونزوئلا در میان کشورهای دنیا، بیشترین صدمات را از سقوط قیمت نفت متحمل شده‌اند. در عین حال، بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که آمریکا و عربستان سعودی برای مجازات ایران و همچنین صدمه زدن به اقتصادهای دو کشور روسیه و ونزوئلا، دست به این حرکت (کاهش عمدی قیمت نفت) زده‌اند.

این منبع افزود: صرفنظر از این که انگیزه‌ی کاهش شدید قیمت نفت چه بوده است، این سؤال اساسی مطرح می‌شود که در سال جدید میلادی، قیمت نفت تا چه حد پایین‌تر از این خواهد رفت. برخی از کارشناسان درباره قیمت ۳۰ دلار در هربشکه صحبت می‌کنند. برخی دیگر که از سایرین بدبین‌تر هستند، قیمت ۲۰ دلار یا حتی ۱۴ دلار برای هر بشکه را برای نفت خام تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، پیش‌بینی می‌کنند.

در هر صورت، این نکته شایان ذکر است که اگر با چنین کاهش شدید قیمت نفت در سال جاری میلادی مواجه شویم، فقط یک بار دیگر در تاریخ بوده است که قیمت نفت خام ظرف یک سال، بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود و آن سال ۲۰۰۸ میلادی و دقیقاً قبل از آغاز بحران شدید رکود اقتصادی در آمریکا بود که متعاقباً به سایر کشورهای جهان سرایت کرد و منجر به بروز بحران عظیم مالی و رکود اقتصادی جهانی شد که به نوبه خود به اعتبار بانک‌های بزرگ جهان و همچنین عملکرد بازارهای مالی و سهام در کشورهای دنیا ضربه‌ای سخت وارد کرد.

نویسنده مقاله در پایان اضافه کرد: من در مقاله قبلی خود نیز به این مسئله اشاره کردم و نوشتم، حدس می‌زنید آخرین باری که قیمت نفت خام به این شدت سقوط آزاد کرد، چه بلایی بر سر اقتصاد جهانی آمد. از اینرو، ما باید در سال ۲۰۱۵ میلادی به شدت مراقب قیمت نفت خام و نوسانات آن در بازارهای جهانی باشیم. مسئله اصلی این است که زمان بروز بحران مالیِ بعدی بسیار نزدیک‌تر از آن است که تصور می‌شود، اما اکثر مردم، هرگز آن را نمی‌بینند، تا زمانی که غافلگیر شوند و این بحران آنان را کاملاً فراگرفته باشد.
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب: 4531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *