۰

سکوت مسئولان نفت در برابر نشت گاز سمی فاز 9

پس از گذشت یک هفته از انتشار خبر نشت یک ساله گاز ترش فاز ۹ پارس جنوبی در دریا واکنش مسئولان صنعت نفت و محیط زیست چیزی جز سکوت نبوده و هیچ یک اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده اند.
سکوت مسئولان نفت در برابر نشت گاز سمی فاز 9
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس پس از گذشت یک هفته از انتشار خبر نشت گاز ترش در فاز ۹ پارس جنوبی در خبرگزاری فارس منابع مطلع اعلام کردند هنوز هیچ اقدامی از سوی شرکت نفت وگاز پارس به عنوان بهره‌بردار فازهای گازی پارس جنوبی به منظور جلوگیری از هدرروی این گاز که در عین حال مهلک و آلاینده نیز هست،در این فاز انجام نداده اند.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از این است که مسئولان شرکت دولتی نفت و گاز پارس به دلیل تنگناهای مالی حاضر نیستند اقدام به جلوگیری از هدرروی گاز فاز۹ پارس جنوبی کنند، زیرا معتقدند این هزینه باید صرف توسعه فازهای جدید و با اولویت شود.

برخی از منابع آگاه در این شرکت اظهار می‌کنند پیش از این قرار بود شرکتی به عنوان پیمانکار و از طریق مناقصه انتخاب شود تا وظیفه تعمیر و نگهداری از فازهای گازی پارس جنوبی را به عهده گیرد، اما به دلایل نامشخص هنوز این مناقصه برگزار نشده و هیچ شرکت داخلی و یا خارجی به منظور تعمیر و نگهداری تاسیسات فازهای گازی پارس جنوبی انتخاب نشده است.

این گزارش اضافه می کند بیش از یک سال است که از نشت گازترش از خط لوله دریایی فاز ۹ پارس جنوبی می گذرد ،طبعاً آلایندگی های شدید زیست محیطی را به بار آورده و نه تنها مسئولان محیط زیست بلکه مسئولان وزارت نفت نیز به این موضوع واکنشی نشان نداده اند.

به نظر می رسد مسئولان سازمان محیط زیست باید به مسائلی از این دست که اثرات مخرب زیست‌محیطی به همراه دارد واکنش جدی تری نشان دهند.

هفته گذشته یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعلام کرد نزدیک به یکسال است که در فاصله ۲۰۰ متری سکوی SPD۹ از فاز ۹ پارس جنوبی گاز ترش از خط لوله ۳۲ اینچی این سکو نشت می‌کند.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد «گس‌کت» این سکو خراب شده و تاکنون مسئولان شرکت نفت گاز پارس اقدام به تعمیر آن نکرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر گاز ترش استحصال شده از پارس جنوبی در دریا منتشر می‌شود که مشکلات زیست محیطی فراوانی را به بار می‌آورد.

این گزارش به جهت اطلاع و یادآوری مسئولان محیط زیست خاطرنشان می کند گاز ترش حاوی گاز سولفیدهیدورژن است که درواقع به اسم علمی H۲S شناسایی می شود.

H۲Sگازی بی رنگ وشدیدا سمی است که به آسانی در آب حل شده و قابلیت اشتعال و انفجار دارد، این گاز خطرناک و کشنده در غلظت‌های پایین بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت‌های بالا بوی شیرین دارد که اگر در هوای آزاد پراکنده شود، تنها یک تنفس کافیست که فرد جان خود را از دست بدهد.

این گاز قابل انفجار بوده و چنانچه در غلظت‌های بین ۴ تا ۴۴ ppm در هوا و در معرض شعله باز و یا منبع تولید جرقه قرار گیرد باعث آتش سوزی و انفجار می شود.

به هنگام نشت این گاز چون سنگین‌تر از هواست،بدون اینکه به سمت بالا حرکت کند تا مسافت زیادی پخش شده ود ر صورت مشتعل شدن خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای خواهد گذاشت.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۰۲۰۰۰۰۵۶۵#sthash.۲qMCFqmj.dpuf
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 4672
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *