۰

وزیر نفت عراق: برخی کشورهای منطقه عامل کاهش قیمت نفت هستند

وزیر نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که برخی کشورهای منطقه اجازه نمی دهند نفت به قیمت واقعی خود برسد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از رسانه های عراقی، 'عادل عبدالمهدی' از هیچ کشور خاصی در این زمینه نام نبرد و به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

قیمت جهانی نفت برای نخستین بار در پنج سال اخیر به پایین ترین حد خود رسیده و بودجه شماری از کشورها از جمله عراق را با کسری روبه رو ساخته است.

وزیرنفت عراق گفت که برخی کشورهای منطقه در بحران کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دست دارند.

عراق از جمله کشورهای نفت خیز است که در پی کاهش قیمت و با توجه به اینکه بودجه سال ۲۰۱۵ خود را برمبنای بشکه ای ۶۰ دلار محاسبه کرده، با بیشترین مشکل بودجه ای روبروست.

بودجه عراق با احتساب بشکه نفت ۶۰ دلاری، ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کسری داشت و اکنون که قیمت نفت به بشکه ای حدود ۴۵ دلار رسیده، کسری آن بیشتر هم شده است.

از سوی دیگر «ثامر الغضبان» رییس هیات مشاوران ریاست جمهوری عراق نیز گفته است که پافشاری عربستان سعودی بر سهمیه خود و مخالفت با کاهش صادرات نفت، از مهترین عامل تنش در بازارهای جهانی نفت است.

وی تاکید کرد که دولت عراق تاکنون هیچ گفت و گوی دوجانبه ای با عربستان درباره بحران نفت نداشته است.

الغضبان همچنین گفت که عراق و عربستان سعودی به عنوان دو عضو اوپک باید با هم گفت و گو کنند.

وی افزود: عربستان در نشست اخیر اوپک با پافشاری روی سهمیه صادراتی خود کاهش تولید را رد کرد.

کشورهای عضو اوپک در نشست ماه نوامبر (آبان-آذر) روی تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت موافقت کردند.

الغضبان خاطرنشان کرد که بحران مالی ناشی از کاهش قیمت نفت، دولت عراق را ناگزیر ساخته است تا علاوه بر کاهش هزینه های خود برای مقابله با بحران مالی، در هفته های اخیر به افزایش درآمدهای غیرنفتی مانند مالیات و تعرفه های مالیاتی روی آورد.

درآمدهای نفتی ۹۵ درصد بودجه عراق را شامل می شود؛ این کشور روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند و پیش بینی شده که این میزان به چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 4743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *