۰
فارن پالسي بررسی کرد:

تاثير کاهش بهای نفت بر آمريکا

فارن پالسی در تحلیلی به قلم کیت جانسون نوشت کاهش بهای نفت به شدت به کشورهایی نظیر روسیه و ونزوئلا لطمه می زند و همزمان موجب تقویت کشورهای مصرف کننده نفت در شرق آسیا می شود با این حال تاثیر این کاهش بر آمریکا به این اندازه سیاه و سفید نیست.
تاثير کاهش بهای نفت بر آمريکا
به گزارش «ميزنفت»، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه به کمترین میزان طی شش سال اخیر رسید و این کاهش به طور بالقوه تهدیدی دردناک برای کشورهای صادر کننده نفت است که برای تغذیه اقتصاد خود به نفت خام نیاز دارند. این کاهش می تواند خبری خوب برای بسیاری از کشورها باشد که اکنون با مشکلات اقتصادی روبرو هستند. با این حال این تاثیر بر کشورهای دیگر از جمله آمریکا که هم تولید کننده نفت است و هم مصرف کننده نفت ترکیبی از تاثیرهای مثبت و منفی خواهد بود. 

بهای نفت همچنان در حال کاهش است و هنوز روند کاهشی آن متوقف نشده است، علت این مسئله تاحدی عدم تعادل در عرضه و تقاضا است و حتی شماری از تولید کنندگان اصلی اوپک از کاهش داوطلبانه تولید خودداری می کنند و همچنان به عرضه نفت به بازار ادامه می دهند. 

وزیر انرژی امارات عربی متحده روز سه شنبه ایده کاهش تولید اوپک برای تقویت بهای نفت را رد کرد و گفت تولید کنندگان دیگر، از جمله آمریکا باید اول اقدام کنند.

سهیل المزروعی گفت آنهایی که نفت را با بیشترین هزینه تولید می کنند براساس قوانین و منطق بازار آنها هستند که باید تولید خود را اول کاهش دهند. 

سرعت و دامنه کاهش بهای نفت به شدت تکان دهنده است. در حالی که هنوز چهارده روز از سال جدید میلادی سپری نشده است بهای نفت بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اگر کمی قبل تر را نگاه کنیم، بهای نفت از تابستان گذشته تاکنون بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این بهای نفت آخرین بار در اوج بحران اقتصادی غرب در سال ۲۰۰۸ قابل مشاهده بود با این حال اکنون شنیده می شود که دلالان نفت سخن از نفت بشکه ای ۲۰ دلار نیز مطرح می کنند.

کاهش بهای نفت در حال تبدیل شدن به یک واقعیت دردناک برای کشورهایی است که با فروش طلای سیاه زندگی می کنند. موسسه رتبه بندی مودیز اخیرا رتبه اعتباری ونزوئلا را به یک رتبه مانده به آخر کاهش داده است. مودیز می گوید توان دولت ونزوئلا برای متوقف کردن مشکلات اقتصادی این کشور بسیار محدود است و تنها می تواند برای افزایش بهای نفت دعا کند. 

مشکلات اقتصادی روسیه نیز به شدت در حال افزایش است. روبل در معاملات روز سه شنبه به کمترین میزان طی یک ماه اخیر رسید. سود اوراق قرضه روسیه به سطح سود اوراق قرضه ونزوئلا رسیده است و موسسات رتبه بندی نیز رتبه استقراض روسیه را کاهش داده اند. احتمال به تعویق افتادن پرداخت بدهی های این کشور به شدت در حال افزایش است و این مسئله اوراق قرضه روسیه را تبدیل به یکی از پر ریسک ترین اوراق قرضه در جهان کرده است. همه این مسائل می تواند منجر به رشد منفی اقتصاد روسیه طی سال کنونی میلادی شود. این مسئله موجب ایجاد ریسک هایی واقعی به گونه ای شده است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به دنبال ماجراجویی خارجی برای دور کردن توجه از این تحولات است. 

بهای نفت تنها به کشورهایی که از نظر اقتصادی با مشکلات ساختاری روبرو هستند لطمه نزده است. بلکه به بخش نفت انگلیس در دریای شمال نیز لطمه زده است و شرکت های نفتی در حال کاهش هزینه ها و اخراج کارمندان خود هستند. همچنین بخش شیل های نفتی آمریکا نیز که سال گذشته در برابر کاهش بهای نفت مقاوم نشان داد بالاخره نقطه ضعف نشان داده است و شرکت های نفتی در حال جمع کردن سکوهای حفاری در میادین نفتی تگزاس و داکوتای شمالی هستند. 

انرژی های ارزانتر با این حال موجب رونق اقتصاد برخی دیگر شده است. 

اقتصادهای شرق آسیا به طور ویژه ای از تحولات کنونی بازار نفت منتفع شده اند. یان برمر تحلیلگر ارشد موسسه اوراسیا می گوید نفت ارزان بیش از همه به نفع چین است و نفت ارزان این فضا و این فرصت را به شی جینپینگ رییس جمهور چین خواهد داد که اقتصاد این کشور را از وابستگی به شرکت های دولتی غیرموثر به سمت بخشی خصوصی بکشاند. 

کشورهای نظیر ژاپن، کره جنوبی نیز مانند چین علاوه بر کاهش بهای نفت از تحولات مرتبط دیگر نیز سود می برد. کاهش بهای نفت موجب کاهش بهای گاز طبیعی شده است زیرا بیشتر قراردادهای فروش گاز طبیعی همچنان به بهای نفت وابسته است. کشورهای شرق آسیا ماه مارس سال گذشته میلادی برای یک میلیون واحد بی تی یو گاز طبیعی مایع ال ان جی بیست دلار می پرداختند با این حال این بها در ماه دسامبر به حدود ۱۲ دلار کاهش یافته است. 

این مسئله یک محرک بزرگ و غیرمنتظره برای بزرگترین وارد کنندگان ال ان جی به شمار می رود و به ویژه برای ژاپن که در پی سونامی ۲۰۱۱ میلادی اتکا بر انرژی هسته ای را کاهش داده است تحولی بسیار خوب به شمار می رود. 

با این حال به طور کلی، نفت ارزان مانند گذشته به معنی افزایش رشد اقتصادی نیست. بانک جهانی در تازه ترین تحلیل خود پیش بینی رشد اقتصاد جهانی را به رغم پیش بینی تداوم کاهش بهای نفت از ۳.۴ درصد به ۳ درصد کاهش داده است. 

این مسئله تاحدی به این علت است که بسیاری از مصرف کنندگان در سراسر جهان همچنان محتاط هستند و پول اضافی که برای خرید نفت کنار گذاشته بودند را به جای مصرف ذخیره سازی می کنند و همزمان کشورهای تولید کننده نفت نیز به شدت دچار ضعف اقتصادی شده اند. 

با این حال همچنان سئوالات زیادی باقی مانده است: آیا نفت ارزان برای آمریکا که طی سالهای اخیر تولید نفت و گاز خود را به شدت افزایش داده است و تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت درجهان شده است، یک نعمت است یا ضرر. 

به طور سنتی، نفت ارزان برای بزرگترین مصرف کننده نفت خام جهان چیزی جز یک خبر خوب نیست. مصرف کنندگانی که پول کمتری در پمپ بنزین می پردازند پول بیشتری برای خرید محصولات دیگر خواهد داشت. در سراسر آمریکا بهای بنزین برای یکصد و دهمین روز متوالی کاهش یافته است و از گالنی سه دلار و سی و یک سنت به دو دلار و دوازده سنت رسیده است. 

وال مارت بزرگترین فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی جهان نخستین بار از سال ۲۰۱۲ میلادی از افرازش فروش سه ماهه خود خبر داده است که تحلیلگران از جمله علل این مسئله را بنزین ارزان توصیف کرده اند که منجر به افزایش نقدینگی مصرف کنندگان دارای درآمد پایین تر شده است. 

تحلیلگران اواخر سال گذشته میلادی تخمین زده اند نفت ارزان می تواند منجر به افزایش نقدینگی ۱۸۰۰ دلاری برای هر خانوار آمریکایی شود. با این حال اکنون که بهای نفت بیشتر کاهش یافته است به نظر می رسد این رقم بیشتر خواهد بود.

همچنین نرخ اصلاح شده تولید ناخالص داخلی آمریکا طی سه ماهه سوم سال گذشته میلادی از رشد سالم نقدینگی و بودجه خانوار های آمریکایی حکایت دارد.

با این حال این روزها همزمان آمریکا به یکی از تولید کنندگان اصلی نفت خام تبدیل شده است. ایالت هایی مانند داکوتای شمالی، آلاسکا، اوکلاهما و حتی تگزاس به شدت به افزایش بهای نفت برای تداوم رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نیاز دارند. 

این اتکا موجب آسیب پذیری های جدیدی شده است که می تواند بسیاری از منافع انرژی ارزان را برای دستکم بخش هایی از این کشور خنثی کند. اگرچه، این تاثیر تنها لطمه خوردن مستقیم شرکت های انرژی نخواهد بود که تنها بخش کوچکی از اقتصاد حتی در ایالت هایی نظیر تگزاس را تشکیل می دهند اما فرصت های شغلی بخش انرژی و نیز سرمایه گذاری ها احتمالا به دیگر بخشهای اقتصاد آمریکا تزریق خواهد شد و به عنوان نمونه بخش خدمات از جمله هتل ها و رستورانها و نیز بخش خدمات درمانی تقویت خواهد شد.

تا زمانی که بهای نفت تقریبا در سطوح بالا است همانطور که در طول بیشتر ماههای سال گذشته این گونه بود، شرکت های تولید کننده نفت در آمریکا می توانند بحران را سپری کنند. با این حال طیف قیمت بشکه ای چهل دلار به شدت به معادلات اقتصادی بسیاری از شرکت ها لطمه خواهد زد. علت این است که بر خلاف دیگر منابع جدید، تولید نفت از جمله شن های نفت های کانادا، تولید نفت آمریکا به ادامه حفاری چاههای جدید برای حفظ سطح تولید کنونی بستگی دارد. 

شرکت های بیکر هیوز که در بخش خدمات صنعت نفت فعالیت می کند روز جمعه اعلام کرد شمار چاههای نفت و گاز این شرکت به سرعت در حال کاهش است و میزان کاهش چاههای فعال این شرکت به بیشترین میزان از سال ۲۰۰۹ رسیده است. این مسئله نشان می دهد که شرکت های نفتی تا چه اندازه به لبه پرتگاه نزدیک شده اند.

بانک سرمایه گذاری گلدمن سکس نیز اعلام کرده است اگر بهای نفت در سطوح پایین باقی بماند، تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال کنونی میلادی کاهش خواهد یافت. 

روز سه شنبه سازمان اطلاعاتی انرژی آمریکا نیز پیش بینی کرد کاهش بهای نفت می تواند منجر به کاهش تولید نفت این کشور شود با این حال این کاهش طی سال کنونی میلادی بسیار اندک خواهد بود. 

در نهایت، ریسکی که اقتصاد آمریکا ناشی از کاهش بهای نفت با آن روبرو است بیشتر بستگی به تعادل وزنه های مثبت و منفی این کاهش برای اقتصاد آمریکا دارد. اگر منافع نفت ارزان برای مصرف کنندگان بیشتر از لطمات آن به شرکت های نفتی باشد، موضع بانک مرکزی آمریکا در اتخاذ تدابیری برای تحریک رشد اقتصادی بیشتر تقویت خواهد شد.

 با این حال در دراز مدت شرایط برای آمریکا متفاوت خواهد شد و درست در سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی سال برگزاری انتخابات در آمریکا این کشور از نظر اقتصادی با مشکلات عمده ای ناشی از کاهش بهای نفت روبرو خواهد شد.
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 4759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *