۰

واردات نفت چین از ایران به سطح قبل تحریم‌ها رسید

واردات نفت چین از ایران در سال میلادی گذشته با افزایش حدود ۳۰ درصدی به ۵۴۹ هزار و ۲۵۰ بشکه در روز رسید که برابر با واردات نفت از ایران در سال ۲۰۱۱ یعنی پیش از اجرای تحریم ها بوده است.
واردات نفت چین از ایران به سطح قبل تحریم‌ها رسید
به گزارش «ميزنفت»، به نقل از رویترز، در حالی که بزرگترین مشتری نفت ایران پس از توافق موقت ژنو خرید نفت از تهران را افزایش داده است، آمارهای گمرکی در روز جمعه نشان داد که واردات نفت چین از ایران در سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ تاکنون رسیده است.

تحریم های غرب علیه ایران در اواخر سال ۲۰۱۳ کاهش یافت و مشتریان نفت این کشور اجازه یافتند روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کنند. کاهش تحریم ها، به خصوص در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ چین و هند را تشویق به افزایش خرید نفت از ایران کرد.

بر اساس آمارهای گمرکی، سال گذشته چین ۲۷.۵ میلیون تن نفت از ایران وارد کرد که ۲۸.۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش داشت. این افزایش، رقم صادرات نفت ایران به چین را به ۵۴۹ هزار و ۲۵۰ بشکه در روز رساند که تقریبا برابر با ۵۵۰ هزار بشکه ای بود که چین قبل از تشدید تحریم ها در سال ۲۰۱۱ از ایران خریداری می کرد.

واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۰۴ هزار و ۷۴۰ بشکه در روز رسید که این رقم ۱۷ درصد نسبت به ماه نوامبر افزایش داشت.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، همچنین در سال ۲۰۱۴، رکورد صدور ۳۲۰ هزار تن، معادل ۶ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز، نفت خام به ایران در سال ۲۰۱۴ را به ثبت رساند که ۲۴۰ هزار تن آن در ماه دسامبر صادر شد.
ایران همچنین حداقل دو محموله نفت خام از سایت دالیان چین به هند و یک محموله به کره جنوبی ارسال کرده است.
واردات نفت چین از عربستان در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۹۹۳ هزار و ۳۲۰ بشکه در روز رسید.
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 4884
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *