۰
گزارش جهت دار العرب از تاثیر تحریم نفتی

تحریم نفت، ایران را فلج کرده است!

العرب با اشاره به اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر این که درصورت لغو تحریم ها قطعا میزان رشد اقتصاد کمتر از 3 درصد نخواهد بود، نوشت به رغم تبلیغات گسترده ای که تاکید می کند لغو تحریم ها موجب خروج ایران از بحران می شود، تحلیلگران معتقدند دارایی های مسدود شده ای که ایران به پس گرفتن آن ها امید دارد، نخواهد توانست به طور کامل خسارت های بخش نفتی ایران را جبران کند.
تحریم نفت، ایران را فلج کرده است!
به گزارش «ميزنفت»، العرب نوشت: پس گرفتن دارایی های مسدود شده ایران، زیانهای ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران نمی کند. 

ایرانی ها درخصوص میزان اثرگذاری لغو تحریم های اقتصادی بر نرخ بالای تورم و بیکاری سوال دارند و امیدوارند رسیدن به توافق نهایی درخصوص پرونده هسته ای به خروج از این بن بست کمک کند. حتی اگر قدرت های غربی به درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم ها به عنوان شرط رسیدن به توافق پاسخ مثبت دهند، باز اوضاع به سرعت تغییر نخواهد کرد. 

تحلیلگران می گویند پس از کاهش قیمت نفت، که ایران برای از بین بردن کسری شدید بودجه عمومی خود به شدت به درآمد آن وابسته است آن چه که پیش از این برای تهران ممکن بود هم اکنون غیرممکن شده است. این کسری بودجه به مشکلات مردم ایران دامن زده است به گونه ای که آنان حتی قادر به تامین کالاهای ضروری نیز نیستند. 

راهروهای سرپوشیده بازار بزرگ تهران مملو از خریدارانی است که نگاه کردن به کالاها از دور را به ورود به مغازه ها ترجیح می دهند. 

تحریم های اقتصادی به موازات سوء مدیریت دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، که بسیاری از تحلیل گران بر آن اذعان دارند، قدرت خرید را در ایران کاهش داده است. در اواسط سال 2013 نرخ تورم از 45 درصد فراتر رفت اما پس از گذشت دو سال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران تورم به 15 درصد کاهش یافت و پیش بینی می شود اقتصاد ایران در سال جاری یک درصد رشد داشته باشد. 

العرب با اشاره به اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر این که درصورت لغو تحریم ها قطعا میزان رشد اقتصاد کمتر از 3 درصد نخواهد بود، نوشت به رغم تبلیغات گسترده ای که تاکید می کند لغو تحریم ها موجب خروج ایران از بحران می شود، تحلیلگران معتقدند دارایی های مسدود شده ای که ایران به پس گرفتن آن ها امید دارد، نخواهد توانست به طور کامل خسارت های بخش نفتی ایران را جبران کند. 

العرب در ادامه با اشاره به افزایش قیمت هر بشکه نفت خام نوشت تاثیر نوسان قیمت نفت در زندگی روزمره ساکنان تهران به وضوح قابل مشاهده است. 

علی، فرد مسنی که در بازار قدیم دکان طلا فروشی دارد، می گوید‌ «ما امیدواریم بلکه آرزویمان این است که روزی تحریم های اقتصادی لغو شوند. ما در دوره احمدی نژاد هشت سال تاریک را سپری کردیم». 

علی معتقد است اوضاع اقتصادی ایران در سایه ریاست جمهوری روحانی رو به رشد است زیرا ارزش ریال پیوسته در حال افزایش است و تورم نیز هر روز کاهش می یابد. 

العرب در بخش دیگری از این گزارش نوشت منطقه شمال تهران نیز که طبقه ثروتمند جامعه در آن قرار دارد، از رکود اقتصادی بی نصیب نمانده است. در این منطقه برج های تکمیل نشده به چشم می خورند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، دولت ایران همه تخم مرغ هایش را در سبد توافق قرار داده است اما به هنگام خطاب قرار دادن مردم پافشاری غرب را برای لغو تدریجی و دراز مدت تحریم های اقتصادی نادیده می گیرد.
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 6570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *