۰
«ميز نفت» گزارش می دهد:

در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟

به فاصله یک هفته از آخرین حضور وزیر نفت در مجلس، بیژن نامدار زنگنه برای پاسخ به سوال دو نمانیده راهی مجلس شد تا به سوال علیرضا محجوب و نادر قاضی پور پاسخ دهد.
در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟
«ميزنفت» از جلسه امروز مجلس گزارش می دهد:

در ابتدا نادر قاضی پور به پشت تریبون رفت و سخنان خود را به این شکل مطرح کرد

*بنده و آقای محجوب هیچ مشکلی سیاسی با اقای زنگنه نداریم. بحث ما مربوط به مجموعه های زیرمجموعه وزارت نفت است.

*در سال ۹۱ شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی توسعه نفت ، تجهیزات مربوط به اکتشاف نفت را وارد کردند و در سال ۹۲ نیز متاسفانه این روند با خرید پمپ از کشور چین ادامه داشت.متاسفانه ادامه روند واردات تجهیزات مربوط به نفت در دولت یازدهم در سال ۹۳ نیز ادامه داشت که در سال جاری می‌توان به سفارش خرید کشتی از کشورهای خارجی اشاره کرد.

*سوال ما این است چرا وزارت نفت ، شرکت ملی نفت و شرکتهای وابسته به آن و پیمانکاران طرف قرارداد از تولید ملی ، دستاورد جوانان غیور ایران اسلامی استفاده نمی‌کنند در حالیکه فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۱ مبنی بر جهاد اقتصادی و در سال ۹۲ تولید ملی و در سال ۹۳ مدیریت جهادی چرا در وزارت خانه حضرتعالی عملیاتی نمی‌شود.

*بسیاری از کشورها نفت خام را با قیمت بسیار نازل از ما می‌خرند و پس از انجام فراوری های لازم ۵۰ برابر قیمت به ما می‌فروشند و در شرایط تحریم نیز همین فراورده ها را با چندین واسطه موفق به خرید آن می‌شویم.

*چرا در مناقصات مربوط به نفت شرکت های خارجی برنده می شوند آیا این جای سوال ندارد و چرا باید خریدهای خارجی برایی برخی همکاران شما مسافرت های خارجی به همراه داشته باشد.انجام چنین مسافرت هایی برای مسئولان وزارت نفت گویی هدایا و حق ماموریت خوبی دارد ولی خرید داخلی چنین مزایایی را در بر ندارد که جدی گرفته شود.

پاسخ های زنگنه
پس از طرح این انتقادات، وزیر نفت در مقام پاسخگویی به نکات زیر اشاره کرد:

*من در پاسخی که روز یکشنبه گذشته در صحن علنی تقدیم نمایندگان کردم تعهد خود و وزارت نفت را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از ساخت و تولید داخل قاطعاً و مصراً اعلام کردم و سابقه کاری من هم در وزارتخانه‌هایی که بودم حکایت از این دارد که همیشه از تولید داخلی نهایت حمایت را داشته‌ام و برای ارتقای فناوری ملی و ایجاد ظرفیت‌های ساخت داخل حداکثر تلاش خود را کرده‌ام.

*بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در دوره‌‌های وزارت قبلی بنده در وزارتخانه نفت، تدوین و عملیاتی شده است، بیان‌کننده این موضوع است که من همیشه از تولید داخلی حمایت کامل را داشته‌ام.

*در سال ۷۶ و زمان اولین قرارداد شرکت پارس جنوبی با شرکت توتال تنها ۳۰ درصد از ساخت داخل را می‌توانستیم داشته باشیم که در میانه سال ۸۴ این رقم به ۶۰ درصد رسید و در حال حاضر می‌توان گفت که ۷۰ درصد از عملیات ساخت داخل را برعهده داریم که این یک موفقیت است.

*در حال حاضر قدرت اول در لوله گذاری در خلیج فارس از آن ایران است و در حفاری در دنیا به ظرفیت های خوبی دست پیدا کردیم و همچنین در ساخت تجهیزات و برج های سنگین مورد نیاز پتروشیمی پیشرفت های بسیاری را بدست آوردیم اما این موضوع به آن معنی نیست که همه نیازهای صنعت نفت از داخل تامین می‌شود.

*در ساخت داخل باید به دو موضوع کیفیت و رقابت توجه کرد در حال حاضر ۲ میلیون ورق خریداری شده که باید تبدیل به لوله شود و نباید تولید داخل با رانت به سمت جلو حرکت کند. از این رو ما از ساخت داخل در همه چیز حمایت می‌کنیم اما باید به این نکته اشاره کرد که در مواردی ناچار به واردات هستیم.

نمایندگانی که قانع شدند
پس از پایان یافتن صحبت های زنگنه، قاضی پور و محجوب اعلام کردند از پاسخ های زنگنه قانع شدند تا یکی دیگر از روزهای نفتی مجلس با خوشی به پایان برسد.
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *