۰

خدمتی که داعش به اهداف گازی اسرائیل کرد

سیطره داعش بر الانبار عراق موجب شده است طرح خط لوله انتقال نفت و گاز عراق به مصر متوقف و منافع رژیم صهیونیستی برای صادرات انرژی خود به اردن و مصر تامین شود.
خدمتی که داعش به اهداف گازی اسرائیل کرد
به گزارش «ميزنفت»، شبکه تلویزیونی المیادین  گزارش داد : ششم مارس ۲۰۱۴ موعد امضای طرح تکمیل همکاری نفتی بین سه کشور عربی بود ، در این روز در امان پایتخت اردن وزیران انرژی و نفت سه کشور عراق ، اردن و مصر توافقنامه ای را در زمینه نفت و گاز طبیعی امضا کردند. 

مهمترین بند این توافق ، احداث خط لوله از بصره در عراق به عقبه در اردن و در نهایت به عریش مصر بود. 

این طرح می توانست مسیری امن و دائم برای صادرات نفت و گاز عراق و تامین منابعی برای صادرات انرژی به مصر فراهم کند و درآمد سالانه ای بالغ بر شش میلیارد دلار برای اردن به ارمغان بیاورد. 

این طرح قرار بود در سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد اما ظهور پدیده ای به نام داعش در مناطق غرب عراق که صحرای الانبار را به تصرف خود در آورد معادلات را به هم زد چرا که حضور نظامی داعش حائلی بین مرز با اردن و عمق عراق به وجود آورد. این مسئله موجب شد امکان هرگونه اجرای خط لوله متوقف شود و رویای این سه کشور به پایان برسد.

اما از طرف دیگر اسرائیل خود را برابر فرصتی طلایی دید چرا که بازاری آماده برای منابع انرژی به وجود آمد و این فرصت را برای صادرات گاز شرق دریای مدیترانه که تل آویو آن را در کنترل خود دارد ایجاد کرد. بازاری نزدیک به این منابع انرژی که رسیدن به آن مانند کشیدن خط لوله یا ایجاد ایستگاههای پمپاژ ، هزینه زیادی ندارد. 

واشنگتن این مسئله را از نزدیک دنبال می کرد تا اینکه چند روز پیش یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل به آمریکا رفت و در آنجا درخواستهایی را برای تسریع در طرحهای استخراج گاز و صادرات آن به اردن و مصر شنید.

روزنامه های اسرائیلی این درخواست و تحقق اهداف راهبردی واشنگتن را در منطقه مرتبط می دانند و به نظر می رسد واشنگتن با این اقدام می خواهد بر مواضع سیاسی این کشورها تاثیر بگذارد.

شاید طرح داعش برای سیطره بر الانبار به صورت تصادفی در راستای منافع تل آویو و واشنگتن قرار گرفته باشد اما در هر حال عملا منافع اسرائیل و آمریکا محقق شده است.
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 6768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *