۰
سهم ویژه نفت در لغوشدگان تحریمی

نفتی‌هایی که دیگر تحریم نیستند

رستم قاسمی این روزها در سمت ریاست ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق مشغول به فعالیت است؛ سیف الله جشن ساز که از وزارت خزانه داری امریکا از وی به عنوان سکاندار دور زدن تحریم ها نام می برد نیز معاونت نظارت بر تولید نفت و گاز را بر عهده دارد. در مراسم تودیع وی از نیکو اعلام شد در دوران مدیریت وی ۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده و به حساب خزانه واریز شده است.
نفتی‌هایی که دیگر تحریم نیستند - میز نفت
نفتی‌هایی که دیگر تحریم نیستند - میز نفت
با توافق هسته ای که میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد تعدادی از شخصیت ها و شرکت های نفتی از فهرست تحریم ها خارج شدند؛ فهرست منتشر شده در متن برنامه جامع مشترک بین ایران و ۶ قدرت جهانی حاوی اسامی حقیقی و حقوقی جالبی است که تعدادی از آن ها در ادامه می آید.

به گزارش «ميزنفت»، رستم قاسمی وزیر سابق نفت، سیف الله جشن ساز مدیرعامل سابق شرکت نیکو، محمد علی خطیبی طباطبایی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ، سید محمود محدث؛ مدیر سابق امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، علی احمد دستجردی رئیس سابق صندوق های بازنشستگی صنعت نفت و محمد ناصر سیدی ....... در ردیف نخستین افرادی هستند که تحریم های غربی علیه آن ها لغو می شود.
 

رستم قاسمی این روزها در سمت ریاست ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق مشغول به فعالیت است؛ سیف الله جشن ساز که از وزارت خزانه داری آمریکا از وی به عنوان سکاندار دور زدن تحریم ها نام می برد نیز معاونت نظارت بر تولید نفت و گاز را بر عهده دارد.

در مراسم تودیع وی از نیکو اعلام شد در دوران مدیریت وی ۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده و به حساب خزانه واریز شده است.
 

محمد علی خطیبی طباطبایی نیز روزهای خود را در موسسه مطالعات بین المللی انرژی می گذارند و از روزهای فروش نفت فاصله گرفته است هرچند که عملکرد خاصی نیز در این اداره نداشت.
 

سید محمود محدث، پس از برکنار شدن از مسئولیت مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، راهی شرکت نفت ایران (IOC) در لندن شد که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نیکو به شمار می‌رود.

علی احمد دستجردی نیز به مدیریت بنیاد تعاون سپاه منصوب شده است. درباره سردار دستجردی باید وی خواهر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم و پسرخاله محمد اصفهانی است که بر سر جریان پرداخت چند صد میلیون دلار از منابع نفت به وزارت بهداشت برای واردات دارو که بسیار ضروری بود ، مورد خشم دولت قرار گرفت اما این خشم باعث برکناری خواهر وی از وزارت بهداشت و درمان شد.
 

دستجردی هم اکنون یکی از اعضای کمیته ۵ نفره فروش نفت است که حکم خود را از بیژن نامدار زنگنه دریافت کرده است.

همچنین در این فهرست نام شرکت های ملی نفت ایران، ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ملی گاز ایران، ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت حفاری شمال، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت کالای نفت ایران، اداره امور بین الملل نفت (لندن)، شرکت نفت پارس، شرکت توسعه پتروپارس و شرکت های وابسته به آن از جمله شرکت مشترک با نفت ونزوئلا، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت پایانه های نفتی ایران، امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، پتروشیمی های بندر امام، جم، قائد بصیر،تبریز، مبین، نوری و ... دیده می شود.

شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز اروندان، بهره برداری نفت و گاز مارون، بهره برداری نفت و گاز کارون، بهره برداری نفت و گاز غرب و شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت نیز از دیگر شرکت هایی هستند که رفع تحریم خواهند شد. نکته جالب در این فهرست، سهم شرکت نیکو از شرکت های تحریم شده است که بیش از ۳۰ شرکت را شامل می شود که بنا به محرمانه بودن ماهیت برخی از آن ها، از اعلام نام پوششی آن ها صرف نظر می شود.

همچنین صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت های زیر مجموعه آن و تعداد زیادی از شرکت های وابسته به گروه انرژی تدبیر از دایره شمول تحریم ها خارح شده اند. نام بابک زنجانی و بابک مرتضی زنجانی نیز در این فهرست قابل تامل است.

لیست کامل افراد و شرکت های رفع تحریم شده در توافق اخیر در اینجا قابل مشاهده است.
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۵
کد مطلب: 7199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *