۰

آیا زنگنه با BBC مصاحبه کرده است؟

بی بی سی فارسی (BBCpersian) با "بلند پروازانه" خواندن برنامه های وزیر نفت ایران برای رساندن تولید به بیش از پنج میلیون بشکه در روز، با وی گفت و گو کرده است.
آیا زنگنه با BBC مصاحبه کرده است؟
به گزارش «ميزنفت»، در وب سایت این رسانه آمده است:
حاشیه نشست اخیر اوپک در وین از بیژن زنگنه پرسیدم

آیا این هدف بلندپروازانه نیست؟
- نه! الان ظرفیت تولید ما نزدیک ۴ میلیون بشکه است و می‌خواهیم در مدت سه سال، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به این میزان اضافه کنیم.


- چه مقدار سرمایه‌گذاری لازم است برای رسیدن به این هدف؟
- ۱۰ میلیارد دلار در مدت سه سال.


- ایجاد چنین ظرفیتی چطور ممکن است؟
- حالا ببینید!

- سرمایه مورد نیاز از کجا تامین می‌شود؟
- از محل منابع نفت و صندوق توسعه تامین می‌کنیم و در این مرحله، روی سرمایه‌گذاری خارجی اصلا حساب نکرده‌ایم.

- پولش که تامین شود، فناوری مورد نیاز را از کجا می‌آورید؟ روی ظرفیت‌های داخلی حساب کرده‌اید؟
- عمدتا از شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. (برای رسیدن به این هدف) سه کار باید بکنیم؛ حفاری، اوورگراند (تاسیسات رو زمینی) و واحدهای بهره‌برداری. اینها برای ما در ایران پیچیدگی چندانی ندارد و شرکت‌های داخلی انجام می‌دهند.

- چه میدان‌هایی هدف این توسعه هستند؟
- میدان‌های غرب کارون از جمله آزادگان، یادآوران و یاران سه میدانی هستند که انتظار داریم (با توسعه آنها) این افزایش تولید انجام شود. در نظر گرفته‌ایم که یک میلیون (بشکه نفت) از محل افزایش ظرفیت تولید میعانات به دست آید و ۷۰۰ هزار بشکه (نفت خام) هم از میدان‌هایی که اسم بردم در غرب کارون. برای این کار هم باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ چاه بزنیم.
با وجود محدودیت‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر شرکت ملی نفت ایران همچنان به رایزنی با شرکت‌های نفتی خارجی ادامه داده است. قراردادهای نفتی جدید، یکی از محورهای این مذاکرات اعلام شده، بدون آن که به جزئیات بحث‌ها اشاره شود. وزیر نفت ایران در تازه‌ترین توضیحاتش در این باره گفت که مذاکرات در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش بالادستی صنعت نفت ایران انجام می‌شود.

صنایع بالادستی نفت عمدتا شامل فعالیت‌های مربوط به عملیات اکتشاف، حفاری، توسعه میدان‌ها و تولید نفت خام و گاز طبیعی است.

وقتی از بیژن زنگنه پرسیدم که به عنوان وزیر نفت ایران ترجیح می‌دهد شرکت‌های خارجی را در بخش بالادستی کدام میدان‌های هیدروکربوری به کار گیرد، گفت که اولویت نخست صنعت نفت ایران در این زمینه، توسعه میدان‌های مشترک، از جمله میدان‌های مشترک با عراق در غرب کشور است.
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 720
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *