۰

خداحافظی با تحریم‌های ۱۱ گانه صنعت نفت

روز سه شنبه ۲۳ تیرماه سال ۹۴ ایران و گروه ۱+۵ توافقی را امضا کردند. هرچند که تا اجرایی شدن توافق ۲ ماه زمان باقی است اما براساس برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵ تحریم های مرتبط با صنعت نفت بزودی لغو می شود که به دنبال آن ایران می تواند ضمن افزایش صادرات نفت و فرآورده های نفتی به جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت و واردات تکنولوژی بپردازد.
به گزارش «ميزنفت»، روزنامه ایران در صفحه اقتصادی امروز خود نوشت: روز سه شنبه ۲۳ تیرماه سال ۹۴ ایران و گروه ۱+۵ توافقی را امضا کردند. هرچند که تا اجرایی شدن توافق ۲ ماه زمان باقی است اما براساس برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵ تحریم های مرتبط با صنعت نفت بزودی لغو می شود که به دنبال آن ایران می تواند ضمن افزایش صادرات نفت و فرآورده های نفتی به جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت و واردات تکنولوژی بپردازد.

بدون شک این خداحافظی صنعت نفت با تحریم های ۱۱ گانه مرتبط با آن و همین طور تحریم های بانکی و آزادسازی نقل و انتقال پولی پنجره جدیدی را به روی صنعت نفت کشور باز خواهد کرد که نوید بخش توسعه صنعت و بازگشت ایران به بازارهای از دست رفته و در نهایت تقویت دیپلماسی انرژی ایران در منطقه و حتی جهان است.

به هر حال با توافق ایران و ۱+۵ همه تحریم ها، محدودیت ها و هر نوع محدودیتی که بواسطه مسائل هسته ای توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده از طریق تحمیل قوانین، مقررات و دستورات اجرایی علیه صنعت نفت ایران ایجاد شده بود، برداشته خواهد شد و این امر مجال تحرک و پویایی صنعت نفت را فراهم خواهد کرد.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت نخستین دستاورد آن هم افزایش صادرات نفت و فرآورده های نفتی خواهد بود. در این خصوص زنگنه پس از امضای توافق هسته ای ایران با ۶قدرت جهانی گفت: آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از توافق ایران و ۱+۵ است. به گفته وزیر نفت ایران چند ماه پس از لغو تحریم ها قادر به افزایش صادرات نفت به میزان پیش از تحریم خواهیم بود.

ناگفته نماند که سال گذشته برای بیشتر میادین نفتی مهم کشور یک بار به صورت آزمایشی، برنامه افزایش تولید نفت اجرایی شد اما به گفته رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت امسال دستور اجرای برنامه افزایش تولید برای همه میادین نفتی صادر شده است.


صادرات نفت ایران دو برابر می شود

در حالی با اوج گیری تحریم ها صادرات نفت ایران در حجم ۱.۱ میلیون بشکه در روز محدود شد که ایران پیش از تحریم روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می کرد. این موضوع بخشی از سهم ایران در بازار را به دیگر کشورهای تولید کننده نفت واگذار کرد که اکنون ایران برای احیای سهم از دست رفته خود در نظر دارد که صادرات نفت را به بیش از میزان پیش از تحریم ها بازگرداند.

در این باره مهدی عسلی مدیر امور اوپک و روابط مجامع انرژی به «ایران» گفت: ایران در نظر دارد که بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای در مدت کوتاهی حدود ۵۰۰ هزار بشکه و در طی یک سال یک میلیون بشکه نفت خام به بازار عرضه کند و اکنون در حال تدارک مقدمات این موضوع است.

منصور معظمی معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به اینکه تولید نفت ایران بزودی از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه فعلی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد رسید در گفت و گو با «ایران» اظهار کرد: ایران در اندک زمانی بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای تولید خود را افزایش خواهد داد که هدف از این افزایش، دو برابر کردن صادرات نفت خام کشور و بازیابی سهم ایران در بازار نفت است. به گفته وی ایران برای این افزایش منتظر جا باز کردن اعضای اوپک برای ایران نخواهد ماند.

همچنین در این خصوص سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت نفت ایران به فارس گفت: اگر سوابق صحبت های من را در یک سال اخیر بررسی کنید خواهید دید که مذاکرات نفتی ما با تمام مشتریان سابق و تمام پالایشگاه هایی که از گذشته به آنها نفت می فروختیم برقرار بوده است، به این معنی که قرار نیست با این توافق صرفاً به دنبال مشتریان قبلی خود برویم. وی تصریح کرد: باید ببینیم آیا تحریم ها برداشته می شود و کشورهای ۱+۵ به این تعهد خود عمل می کنند، که در این صورت می توان گفت ایران آماده بازگشت به بازار نفت است.

به هر حال آنچه مشخص است این است که برنامه ایران بازگشت به تولید صادرات پیش از تحریم ها است اما زمان بندی مشخصی فعلاً برای آن وجود ندارد. قمصری اظهار کرد: ما با تمام مشتریان قبلی خود چه اروپایی ها و چه آسیایی ها از گذشته در ارتباط بودیم و آمادگی داریم تا صادرات نفت خود را به مشتریان قبلی افزایش دهیم.


افزایش صادرات نفت کلید خورد

به طور کلی با به بار نشستن مذاکرات هسته ای تحریم های مربوط به واردات و حمل نفت، فرآورده های نفتی، گاز و فرآورده های پتروشیمی ایرانی؛ صادرات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی؛ سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی؛طراحی و ساخت کشتی های باری و تانکرهای نفتی؛ ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت؛(مربوط به حمل محموله های نفت و فرآورده های نفتی)، خدمات بیمه ای یا بیمه اتکایی؛ (توقف) تلاش برای کاهش فروش نفت ایران؛ سرمایه‎گذاری شامل مشارکت در سرمایه گذاری‎های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی؛ خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، محصولات پتروشیمی یا گاز طبیعی از ایران؛ صادرات، فروش یا عرضه فرآورده های نفتی تصفیه شده و فرآورده های پتروشیمی به ایران؛ معاملات در حوزه انرژی ایران و همینطور تحریم های بانکی ایران لغو شد که لغو برخی از این تحریم ها موجب برانگیخته شدن هیجان شرکت های بزرگ نفتی برای ورود به صنعت سودده نفت ایران شد.


ورود شرکت های بزرگ نفتی جهان به ایران

اینک در پی این توافق شرکت های نفتی بزرگی مانند شرکت انگلیسی- هلندی شل، توتال فرانسه و انی ایتالیا برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده اند و ایران نیز در پی فراهم کردن زمینه ورود شرکت های صاحب تکنولوژی به صنعت نفت در پساتحریم است. قطعاً همراه با سرمایه گذاری این شرکت های خارجی در صنعت نفت ایران مهمترین امتیازی که در کنار تأمین سرمایه به دست خواهیم آورد افزایش ظرفیت تولید در بالا دست و پایین دست صنعت نفت کشور، توسعه پالایشگاه های ایران در مراکز مصرف و جلوگیری از خام فروشی و افزایش قدرت چانه زنی ایران در منطقه در ضمن تأمین تکنولوژی مورد نیاز صنعت خواهد بود در این باره جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت معتقد است: مهم ترین انتظار ایران از ورود شرکت های بزرگ نفتی به صنعت این است که شرکت های خارجی با خودشان تکنولوژی بیاورند و ما را با دانش های قدیمی مواجه نکنند. دوم اینکه سرمایه لازم را با خود به ایران بیاورند و سوم آنکه از حداکثر ظرفیت شرکت های ایرانی- که در این سال ها به خاطر فرصت تحریم ها خیلی رشد کرده اند- برای انجام طرح استفاده کرده و زمینه آموزش و رشد نیروی کار ایرانی و شرکت های ایرانی را بخصوص در زمینه های سازماندهی، مدیریت طرح ها و شرکت ها فراهم کنند.

اگر یک شرکت خارجی این چند نکته را داشته باشد، برای ما کفایت می کند. به گفته وی قرار نیست که در پسا تحریم شرکت های داخلی را فراموش کنیم. به هر حال صنعت نفت ایران خود را آماده کرده است که بعد از برداشته شدن تحریم ها سالانه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 7236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *