۰

اصلاحات ساختاری در صنعت نفت نیجریه

رضا پاکدامن
نیجریه به عنوان بزرگترین اقتصاد آفریقا، با نفوذ اقتصادی و سیاسی خود، نقش تعیین‌کننده‌ای در این قاره پهناور دارد. این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا است و فروش نفت، 70 درصد درآمد دولت نیجریه را تأمین می‌کند، از این رو به صنعت نفت نیجریه نه تنها در بعد داخلی آن، بلکه در بعد بین المللی نیز به دقت توجه می شود.
اصلاحات ساختاری در صنعت نفت نیجریه
فساد گسترده معضل اساسی این کشور محسوب می شود. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری  ،آقای Muhammadu Buhari با شعار مبارزه با فساد موفق به جلب نظر اکثریت مردم نیجریه شد.

یکی از کانون های اصلی فساد در صنعت نفت این کشور بوده ، لذا رئیس جمهور جدید این کشور که از  ماه مارس سال جاری  شروع به کار کرد  توجه ویژه ای به اصلاح ساختار صنعت نفت داشته بطوری که قبل از معرفی کابینه خود که در ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت، تصمیماتی ضربتی درمورد اصلاح ساختار شرکت ملی نفت  این کشور اتخاذ کرده و در نظر دارد، اقدامات ضربتی و اصلاحی صنعت نفت را مستقیماً زیر نظر خود هدایت کند.

در همین راستا طی کمتر از دو ماه از تصدی ریاست جمهوری ، آقای  بوهاری اقداماتی اساسی زیر در رابطه با  تغییر ساختار اداره و ترکیب مدیران شرکت ملی نفت نیجریه  Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC) صورت داده است:

نخستین اقدام صورت گرفته ، برکناری کلیه  اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت نیجریه NNPC  بود. رئیس جمهور جدید نیجریه ، آقای Emmanuel Ibe Kachikwu  که تجربه کار در شرکت نفتی آمریکائی اکسون موبیل را دارد، را به ریاست این شرکت منصوب کرد.

طبق اعلام سخنگوی شرکت ملی نفت نیجریه ، انتصابات اخیر در راستای تبدیل این شرکت ، به یک " شرکت ملی نفت پاک ، کارامد ، تجارت محور ، شفاف و پاسخگو " است.

 اقدام بعدی ، بازنشسته کردن 30 نفر از مدیران ارشد شرکت ملی نفت و تقلیل تعداد مدیران ارشد از 122 نفر به 83 نفر در این مدت کوتاه بود. طبق تفکر مدیریت سنتی  که در کشورهای توسعه نیافته حاکم است، ساختارهای سازمانی پیچیده با هدف کنترل دقیق تر بر روند کارها و مقابله با فساد طراحی می شوند، ولی به مرورو زمان، لایه های مختلف سازمانی حایلی بین مدیران عالی با بدنه و  بخش عملیات ایجاد کرده است و ضمن اعمال رویه های پیچیده و فلج کننده، خود به لانه بالقوه بروز فساد تبدیل می شوند، از این رو کوچک سازی یکی از اصول  برای تحقق سازمان پویا محسوب می شود.

اقدام دیگر،  انتصاب مدیران جدید در سمت های کلیدی شرکت ملی نفت نیجریه بود. مدیران اکتشاف و تولید، پالایش وتکنولوژی، بازرگانی و سرمایه گزاری ، امور مالی ،مدیران عامل شرکتهای Pipelines and Products Marketing Company (PPMC) and Duke Oil از انتصاب های جدید محسوب می شوند.

تحقیق در مورد معاملات نفتی صورت گرفته به منظور کشف درامدهای نفتی مفقود شده نیز در دستور کار دولت جدید نیجریه قرار گرفته است. رئیس جمهور بوهاری مدعی گردیده روزانه 250 هزار بشکه نفت سرقت شده و مصمم است با کمکهای ایالات متحده، بیش از 150 میلیارد دلار درامد نفتی به سرقت رفته را به خزانه برگرداند.

{لازم به توضیح است که کشور آمریکا یکی از پیچیده ترین نظامهای رصد معاملات وگردش مالی بین المللی، پیگیری، بازداشت، مجازات و ضبط اموال بدست آمده ناشی از جرم در جهان را داشته و بسیاری از دولت‌ها در این زمینه از این کشور تقاضای کمک می کنند.}

شورای ملی اقتصاد نیجریه ماه گذشته مدعی شده بود که از 1/8 تریلیون نیرا (41 میلیارد دلار) نفت فروخته شده توسط شرکت ملی نفت نیجریه  از سال 2012 تا ماه مه 2015، فقط نیمی از آن (حدود 20میلیارد دلار) به خزانه واریز شده است.
 
رئیس کل سابق بانک مرکزی نیجریه نیز در سال 2013 ادعای واریز نشدن میلیاردها دلار درامد نفتی توسط شرکت ملی نفت به خزانه اشاره کرده بود.
 
تجارب اخیر کشورهایی مانند برزیل و نیجریه و وضعیت شرکت های ملی نفت این دو کشور، یادآور این موضوع است که اگرچه نفت ثروتی است که معدود کشورهای جهان از آن بهره مند بوده و در صورت مدیریت صحیح می تواند رفاه و آسایش برای مردم این کشورها به همراه داشته باشد، ولی در صورت فقدان مدیریت صحیح که غالباً در جوامع توسعه نیافته بروز می کند، منافع سرشار نهفته در این صنعت، صرفاً عاید معدود سوداگران بین المللی و افراد فاسد بومی شده و تنها آلودگی نفتی و آلودگی ساختاری عاید مردم کشورهای صاحب این ثروت خواهد شد.
 
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب: 8146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *