۰

روسیه بزرگترین بمب اتمی موسوم به بمب سزار را به نمایش می گذارد

به گزارش بی بی سی عربی ، این بمب که بزرگترین بمب اتمی منفجر شده جهان است ماه آینده درنمایشگاه صنایع انرژی هسته ای مسکو به نمایش درمی آید.
روسیه بزرگترین بمب اتمی موسوم به بمب سزار را به نمایش می گذارد
به گزارش«ميزنفت»،پوسته خارجی این بمب هیدروژنی که از نوع an602 بود یکی از مهمترین عناصر نمایشگاهی است که در مرکز'مانگ' برگزار می شود و دستاوردهای هسته ای روسیه از سال 1954 را درمعرض دید عموم قرارمی دهد.
این بمب که قدرت انفجار آن 58 مگا تن بود در سال 1961 توسط اتحاد جماهیر شوری سابق در قطب شمال منفجرشد و قدرت آن سه هزار برابر بیشتر از قدرت بمبی بود که درهیروشیما منفجرشد.
این بمب توسط یک بمب افکن که به همین منظور طراحی شده بود، پرتاب شد.
هواپیمای توپولوف tu 95 این بمب 26.5 تنی را از ارتفاع 10.5 کیلومتری در مجمع الجزایر نوایا زملیا در قطب شمال پرتاب کرد.
رسانه های روسی اعلام کردند که امواج حاصل ازاین انفجار سه بار کره زمین را لرزاند، وسعت دایره آتش آن به 4.6 کیلومتر و ارتفاع قارچ ایجاد شده ناشی ازاین انفجار به 67 کیلومتر رسید.
این نمایشگاه قراراست نزدیک کاخ کرملین در مسکو برگزارشود و پوسته خارجی این بمب قراراست از ساروف به مسکو منتقل شود.
ساروف شهرکی بسته و ممنوعه ویژه تحقیقات هسته ای در شرق پایتخت روسیه است و بازدیدکنندگان ازآن نیازمند مجوزهای ویژه ای هستند زیرا کلاهک های هسته ای درآنجا ساخته و به روز می شوند.
این نمایشگاه توسط شرکت روس اتم با عنوان 'هفتاد سال صنایع هسته ای: دستاوردها' برگزارمی شود و بازدید ازآن از ابتدای سبتامبر اغاز می شود و تا 29 سبتامبر ادامه دارد.
این بمب با نام 'مادرکوزما' نیز شناخته می شود که از اصطلاح روسی 'شما را ادب خواهیم کرد' گرفته شده است.
رسانه های روسی می گویند این اصطلاح توسط نیکیتا خروشف رییس اتحاد جماهیر شوروی درسال 1959 خطاب به ریچارد نیکسون معاون وقت رییس جمهوری آمریکا درجریان جنگ سرد به کاررفت.
در نمایشگاه مانگ دستاوردهای مهم و برجسته دانشمندان هسته ای روسیه، اسناد محرمانه اتحاد جماهیر شوروی، نمونه هایی از نیروگاه های اتمی و کشتی های یخ شکن که با انرژی اتمی کار می کنند، نیز به نمایش درمی آید.




منبع:ایرنا
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 8219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *