۰

ورود المیادین به تنش نفتی ایران و اعراب

نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد در آب های خلیج فارس جایی که مرزهای آبی کشورها به هم نزدیک می شود هر از گاهی مشکل حوزه های نفتی مشترک پدیدار می شود.
ورود المیادین به تنش نفتی ایران و اعراب
به گزارش «ميزنفت»، المیادین گزارش داد:

حوزه نفتی الدرّه- که کویتی ها و سعودی ها آن را به این نام می خوانند- و ایرانی ها آن را حوزه نفتی آرش نام گذاشته اند یکی از حوزه های نفتی است که اخیراً نزدیک بود روابط ایران و کویت را به هم بریزد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت: از طرف ما اقدامی در حوزه نفتی آرش صورت نگرفته که کویتی ها بخواهند ناراحت شوند. ما هیچ چیزی را به صورت رسمی اعلام نکرده ایم.

این موضع روشنی از سوی وزیر نفت ایران بود که اعلام کرد از چند سال پیش که ایران در پی اعتراض عربستان و کویت، فعالیت هایش را در این حوزه نفتی متوقف کرده هیچ چیز جدیدی در خصوص حوزه نفتی الدره رخ نداده است.

ایران معتقد است که هیاهو پیرامون این حوزه نفتی یک مانور سیاسی است تا ایران را که به توافق هسته ای دست یافته به تنگنا بیاندازد. اما با وجود این، حوزه نفتی الدره که سال 1967میلادی کشف شده است معلق مانده است. کویت و عربستان مرزهای آبی خود در پیرامون این حوزه نفتی کاملاً مشخص کرده اند اما آن ها در خصوص سهم هریک از دو کشور اختلاف دارند. اما پرونده ایران با کویت و عربستان، هم چنان منتظر حل و فصل شدن است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران گفت: اینکه میان دو کشور بر سر یک حوزه نفتی اختلاف وجود داشته باشد یک امر طبیعی است و من معتقدم این مساله از طریق گفتگو قابل حل شدن است و انشاالله این مساله حل خواهد شد.

بیش از پنج تریلیون فوت مکعب گاز و میلیون ها بشکه نفت؛ رقم هایی است که آب دهن کشورهای پیرامون حوزه نفتی الدره را به راه می اندازد و در نتیجه به خزانه رقم های مالی قابل توجهی اضافه می کند اما این رقم های مالی می تواند وضعیت فضای سیاسی در منطقه را نیز به هم بریزد آن هم در سایه نبود تفاهمی فراگیر که حق هر ذی حقی را به او بدهد.
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 8589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *