۰

کاهش اختیارات شرکت نفت در اساسنامه جدید

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس اساسنامه جدید شرکت نفت به یک شرکت تجاری کاملا مستقل تبدیل شده و اختیارات شرکت نفت نسبت به قبل کاهش یافته است.
کاهش اختیارات شرکت نفت در اساسنامه جدید
به گزارش «ميزنفت»، حسین نجابت در گفتگو با خبرنگاران جوان، راجع به اساسنامه شرکت ملی نفت اظهار داشت: اساسنامه شرکت ملی نفت به صورت یک طرح در مجلس مطرح شده و این اساسنامه نسبت به اساسنامه سابق تغییراتی را به همراه داشته است. 

وی با اشاره به اینکه این اساسنامه در سه محور مورد تاکید قرار گرفته است گفت: برای تولید این اساسنامه نخست تکلیف مالکیت و مدیریت در نفت روشن شود مالکیت را متوجه کل نظام کردیم یعنی منابع هیدروکربوری نفت و گاز را تسریح نموده و در اختیار حاکمیت گذاشته و وزارت نفت نماینده مالکیت بعنوان صاحب سرمایه شناخته شده است. 

نجابت تاکید کرد: همچنین شرکت نفت تبدیل شده به یک شرکت تجاری کاملا مستقل، اختیارات شرکت نفت نسبت به قبل کاهش یافته است و بیشتر متمرکز برروی تصدیگری است تا سیاست‌گذاری راهبردی، تلاش براین است که روابط مالی در شرکت ملی نفت شفاف‌تر شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت نفت در تعامل با وزارت نفت چقدر نفت و گاز تولید و صادر کرده و گردش مالی چقدر بوده و به کجا ختم می‌شود. 

نجابت ادامه داد: همچنین شرکت ملی نفت بایستی یک شرکت رقابتی در داخل و در سطح بین‌الملل باشد بنابراین مسولیت بالادستی به شرکت نفت داده شده و سعی براین است که صنایع پایین‌دست پتروشیمی و پالایشگاه عمدتا به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و شرکت نفت را برحذر داشته تا وارد این حوزه نشود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این سه محوری است که تعریف شده و توزیع قدرت در بین مجمع شرکت نفت ، هیئت مدیره شرکت نفت و رئیس هیات مدیره شرکت نفت و وزارت نفت توزیع قدرت شده که هیچ کدام قدرت مطلق صددرصد نشوند. 

وی تصریح کرد: تلاش براین است که با یک شرکت نفت فعال‌تر بتوانیم آن ایده‌ای که نفت همه چیز بودجه نباشد محقق کنیم. 

نجابت تاکید کرد: در حال حاضر این اساسنامه طبق مصوبه مجلس و براساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون انرژی مجلس واگذار شده تا دراین کمیسیون مورد بازبینی قرار گیرد تا نمایندگان پیشنهادات خود را مطرح نمایند و بعد از بررسی دوباره در صحن مجلس قرائت خواهد شد.
 
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 8606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *