۰
چرا چین برای جهان نفت مهم است؟

آخرین تحولات اقتصاد چین

صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد آثار منفی تضعیف رشد اقتصادی چین بر اقتصاد جهان بیشتر از پیش بینی ها بوده است.
آخرین تحولات اقتصاد چین
به گزارش «ميزنفت» به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش صندوق بین المللی پول که روز گذشته در آستانه نشست وزرای دارایی گروه بیست در آنکارا ،پایتخت ترکیه، منتشر شد آمده است گذر اقتصاد چین از رشد سریع به یک رشد متوسط پایدار گر چه تا اندازه زیادی با پیش بینی ها مطابقت داشته است اما آثار و پیامدهای فرامرزی آن بیشتر از ارزیابی ها و پیش بینی های کارشناسان بوده است و این مسئله به خوبی در کاهش بهای مواد اولیه و کاهش فعالیت بازارهای بورس مشهود است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصاد جهان در شش ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته کندتر بود و این مسئله منعکس کننده کندی رشد اقتصادی کشورهای نوظهور و ازسرگیری ضعیف رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته است. طبق این گزارش، پیامدهای کندی رشد اقتصاد کشورهای نوظهور به ویژه چین آثار منفی داشته و تحقق همزمان برخی از این پیامدها چشم اندازه اقتصادی جهان را تاریک‌تر کرده است.

 اقتصاد چین که در چند سال اخیر رشد چشمگیر و حتی گاهی نگران کننده ای را دنبال می کرد در سال گذشته رشد نسبتا ضعیف هفت و چهار دهم درصدی را ثبت کرد که ضعیف ترین رشد اقتصادی این کشور از سال هزار و نهصد و نود محسوب می شود. دولت چین با آگاهی از روند بسیار کند تبادلات تجاری کشور، مارس گذشته هدف رشد سالانه هفت و نیم درصدی را که در سالهای گذشته تصویب کرده بود، کاهش داد. با این وجود حتی تحقق هدف جدید نیز شاید دشوار باشد چرا که به رغم تدابیر حمایتی که بانک مرکزی چین به طور متوالی به اجرا گذاشته است، میزان مصرف داخلی این همچنان به طرز ناامید کننده ای پائین است.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است اقتصاد کشورهای نوظهور در زمان بحران مالی کشورهای پیشرفته در سالهای اخیر، موتور محرک رشد اقتصادی جهان بودند اما خطرات کوتاه مدت اقتصادهای نوظهور اکنون افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول در تائید این مسئله به مرحله انتقالی اقتصاد چین، نزول بی سابقه بهای مواد اولیه، افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای بین المللی و وارونه شدن جریان سرمایه ها اشاره کرده است.

موسسه تامین مالی بین المللی که نماینده صنعت بانکی محسوب می شود، هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد جریان سرمایه ها به طرف کشورهای نوظهور در ماه اوت متوقف شد.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است مقامات پکن با هدف احیای تجارت خارجی و سرعت بخشیدن به فعالیت های اقتصادی کشورشان که از رونق افتاده است، تصمیم به کاهش ناگهانی ارزش یوآن گرفته اند اما این تصمیم غیرمنتظره نگرانیها را درباره سلامت شکننده اقتصاد چین افزایش داده است. کاهش شدید ارزش یوآن توسط دولت چین، در بازارهای مالی بین المللی و همچنین بازار مواد اولیه مثل یک صاعقه عمل کرد و فعالیتهای این بازارها را به شدت مختل کرد.

وزرای دارایی کشورهای گروه بیست که اعضای آن را اقتصادهای مهم جهان تشکیل می دهند، روزهای جمعه و شنبه آینده به منظور فراهم کردن نشست آتی سران این گروه که برای نوامبر آینده در آنتالیا ترکیه پیش بینی شده است، گردهم خواهند آمد.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرد فعالیت اقتصادی کشورهای پیشرفته و همچنین آثار مثبت کاهش بهای نفت، احتمالا امسال و سال آینده تا اندازه ای به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. بر همین اساس صندوق بین المللی پول به کشورها توصیه کرده است سیاست های پولی انطباقی را که اروپا، ژاپن و آمریکا در پیش گرفته اند، دنبال کنند.
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 8675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *