۰

همه اظهارات مهدوی درباره خوراک پتروشیمی ها

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: 7 ماه است که مجلس قانون خوبی در قالب تنظیم مقررات مالی دولت وضع کرده و شش ماه برای تعیین آیین‌نامه آن مهلت داده است،اما آیین‌نامه‌ای بیرون آمده که اصل موضوع یعنی تعیین نرخ خوراک در آن وجود ندارد.
همه اظهارات مهدوی درباره خوراک پتروشیمی ها
به گزارش «ميزنفت»،  احمد مهدوی در یک نشست خبری با خبرنگاران  به موارد زیر اشاره کرد:
 
* 7 ماه است که مجلس قانون خوبی در قالب تنظیم مقررات مالی دولت وضع کرده و شش ماه برای تعیین آیین‌نامه آن مهلت داده است اما آیین‌نامه‌ای بیرون آمده که اصل موضوع یعنی تعیین نرخ خوراک در آن وجود ندارد؛ آیا ما باید به سرمایه‌گذار خارجی بگوییم نمی‌دانیم نرخ خوراک چقدر است و آیا این برنامه ما برای پساتحریم است؟
 
*صادرات غیرنفتی در 5 ماه اول سال 93 بیش از 20 میلیارد دلار بود که در 5 ماهه 94 به 16 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد،اما در صنعت پتروشیمی صادرات ما از 5 میلیارد 902 میلیون دلار در مدت مشابه به 5 میلیارد 723 میلیون دلار رسیده است که کاهش ناچیزی را نشان می‌دهد.درست است که از نظر ارزش کاهش صادرات داشته‌ایم اما 35 درصد از نظر وزن افزایش صادرات داشته‌ایم و دلیلش این است که قیمت محصولات پتروشیمی متناسب با قیمت نفت کاهش یافته است.
 
* چرا باید دولت آنقدر کند باشد و چابک نباشد که آیین‌نامه‌ای که ظرف دو هفته می‌شد آن را نوشت اینقدر طول بکشد و بعد ناقص بیرون بیاید. کمااینکه 25 درصد بازار سرمایه متعلق به پتروشیمی‌ است و قطعا از این رفتار آسیب می‌بیند.
 
*سابیک عربستان که رقیب ما محسوب می‌شود خوراک مایع‌ را با 30 درصد تخفیف تحویل می‌دهد اما به ما 5 درصد تخفیف داده می‌شود که اغلب آن در حمل و نقل صرف می‌شود. در کشور ما سال گذشته قیمت گاز 13 سنت بود و قیمت نفت کاهش یافت؛ آیا قیمت گاز ما را پایین آورده‌اند؟ در حالی که در دنیا چنین کاری می‌کنند.
 
*در پتروشیمی 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده مربوط به قیمت خوراک است و بدون دانستن آن نمی‌توان سرمایه گذاری کرد.
 
*وزرات نفت در قانون قیمت خوراک مایع را تعیین نکرده و در عین حال تخفیفات بسیار جرئی برای آن قائل شدند، چنانگه گفته‌اند اگر بالا دستی به میان دستی تخفیف دهد یک درصد در قیمت خوراک به آن تخفیف دهد و قیمت آن از 95 درصد فوق به 94 درصد برسد.یکی دیگر از دلایل نوشتن این نامه آن بود که دیدگاه وزرات نفت نسبت به خوراک مایع به شدت منفی است و وزارت نفت می‌گوید خوراک مایع را کنار بگذاریم و به آن توجه نکنیم.
 
* من به وزیر گفتم اگر دیدگاه شما این است که دیگر پتروشیمی خوراک مایع احداث نشود پتروشیمی‌های فعلی را که باید حفظ و حمایت کنیم تا بتوانند رقابت کنند. چرا به آنها توجه نمی‌کنید؟ و چرا با خوراک مایع تا این حد نامهربانانه برخورد می‌کنید.
 
*ما معتقدیم پالایشگاه‌های کشور بعد از تولید فرآورده‌های نفتی مثل بنزین و گازوئیل باید خوراک مایع پتروشیمی را تأمین کند تا ما دیگر نفت خام صادر نکنیم و آن را تبدیل به نفت و محصولات پتروشیمی کنیم.
 
* در قانون به میانگین وزنی اشاره شده که بر اساس آن تقریبا یک فرمول تعیین می‌شود، در قانون آمده که میانگین وزنی باید طوری باشد که بتوانیم در بازار بین‌المللی رقابت کنیم و سرمایه‌گذار جذب کنیم.
 
*اگر قرار بود رقابت پذیری در سرمایه‌گذاری باشد قیمت خوراک خیلی کمتر از 8 سنت بود، ما پتروشیمی‌ها حاضریم هر قیمتی که در خلیج‌فارس خوراک می‌دهند و هر مالیاتی می‌گیرند، 10 درصد بیشتر از آن بدهیم، اما قیمت خوراک ما را مساوی با آنها قرار دهند. ریاست جمهوری و آقای ویسه درحال پیگری تعیین نرخ خوراک هستند و یک گروه مشورتی که به معاون اول مشورت می‌دهند، توصیه کرده‌اند که زودتر قیمت را مشخص کنید به گونه‌ای که سرمایه‌گذار جذب شود.
 
*اختلاف 8 سنت ما و 13 سنت دولت 5 سنت است که اگر در کل گاز تحویلی ضرب کنیم، 300 میلیون دلار می‌شود و کل گسترش صنعت و ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری بابت همین 300 میلیون دلار زیر سؤال رفته است. گاز همراه نفت در حال سوخت است، اما به پتروشیمی ها اجازه نمی‌دهند آن را جمع‌آوری کنند، چنانکه پتروشیمی خارک درخواست جمع‌آوری گاز همراه نفت را داده بود و در قبال آن تخفیف‌هایی می‌خواست که وزارت نفت زیر بار نرفت.
 
*ما حتی حاضریم به عنوان بخش خصوصی پتروشیمی در قالب یک کنسرسیوم برای توسعه فازهای پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم و البته یک شریک خارجی با درصد مشارکت پایین را هم می‌آوریم تا از فاینانس آنها بهره مند شویم. از پتروشیمی‌های گازی فعلی بیش از 300 میلیون دلار در سال ظرف سال‌های گذشته در قیمت اوره به دولت تخفیف داده‌ایم.
 
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 9067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *