۰
اداره اطلاعات انرژی آمریکا بررسی کرد

پالایشگران نگران یک تغییر بزرگ

اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارشی به بررسی تاثیرات و تبعات احتمالی لغو محدودیت های کنونی برای صادرات نفت خام این کشور پرداخته است.در این گزارش سعی شده است به تاثیرات این مساله بر قیمت داخلی و جهانی نفت، قیمت بنزین، تولید داخلی و جهانی نفت خام، فعالیت های پالایشگاهی داخلی و تجارت نفت و فراورده های نفتی پرداخته شود.
پالایشگران نگران یک تغییر بزرگ
به گزارش «ميزنفت»،  تولید نفت آمریکا طی سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است. تولید نفت خام و میعانات آمریکا از 5.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 میلادی به بیش از 8.7 میلیون بشکه در سال 2014 میلادی افزایش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است که تولید نفت این کشور در سال 2015 میلادی به طور میانگین به بیش از 9.4 میلیون بشکه در روز می رسد و این رقم در سال 2016 به 9 میلیون بشکه خواهد رسید.

افزایش اخیر تولید داخلی نفت خام و چشم انداز مربوط به رشد عرضه مباحثی را در خصوص این موضوع مطرح کرده است که افزایش تقاضای داخلی با توجه به لغو احتمالی ممنوعیت های فعلی بر صادرات نفت آمریکا، چگونه جذب خواهد شد .

در پاسخ به درخواست های کنگره و دولت آمریکا، اداره اطلاعات انرژی تجزیه و تحلیل های مختلفی را برای حل و فصل این مسائل ارائه کرده است.

مهمترین نکات تجزیه و تحلیل:
تاثیرات لغو محدودیت بر صادرات نفت خام آمریکا تا حد زیادی بستگی به سطح تولید آینده داخلی دارد که البته این مساله نیز به منابع و فناوری و همین طور آینده قیمت نفت متکی است. تحت سیاست های کنونی، تولید نفت پیش بینی شده برای آمریکا در سال 2025 میلادی رقمی بین 9.5 میلیون بشکه در سطح قیمتهای پایین و 13.6 میلیون بشکه در سطح قیمتهای بالا تعیین شده است.

پیش بینی می شود اختلاف بین قیمت نفت سبک آمریکا و نفت برنت دریای شمال به بیش از 10 دلار برسد و در این صورت میزان تولید نفت آمریکا تا سال 2025 میلادی به بیش از 11.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بنابر این اختلاف قیمت بین نفت سبک آمریکا و نفت برنت دریای شمال تا حد زیادی بر سیاست ها و راهبردهای تولید نفت آمریکا طی سال های آینده تاثیرگذار خواهد بود و تغییر قیمت نفت پایه برنت و نیویورک می تواند سناریوهای مختلفی را برای تولید نفت آمریکا رقم بزند.

به نظر می رسد با لغو محدودیت های کنونی صادرات نفت آمریکا، قیمت فرآورده های نفتی در این کشور تغییری نداشته و یا با کاهش اندکی روبرو شود.

همان طور که تجزیه و تحلیل اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد، قیمت فرآورده های نفتی در این کشور تا حد زیادی رابطه قوی با قیمت نفت برنت دریای شمال دارد تا قیمت نفت سبک آمریکا.

این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که در صورت لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، قیمت نفت برنت دریای شمال با کاهش روبرو شده و این مساله در نهایت به نفع مصرف کنندگان آمریکایی بوده و قیمت فر/آورده های نفتی با کاهش روبرو می شود.

به نظر می رسد سود پالایشگاه های آمریکا که تمایل دارند اختلاف قیمت بین نفت برنت دریای شمال و نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت بیشتر شود، با لغو ممنوعیت صادرات نفت با کاهش روبرو شود.

برای پالایشگاه های آمریکایی، هر چقدر اختلاف قیمت بین نفت برنت و نفت سبک آمریکا بیشتر شود، حاشیه سود بیشتری تضمین خواهد شد.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که اگر ممنوعیت صادرات نفت آمریکا لغو شود و این مساله در نهایت منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال شود، پالایشگاه های آمریکایی در نهایت با کاهش سود روبر خواهند شد.
 
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب: 9287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *