۰

روسیه گرفتار فناوری قدیمی فراوری و پالایش

صنعت نفت روسیه - عصر نفت
صنعت نفت روسیه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، روسیه برای تامین نیازهای ارزی خود وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و از این رو تلاش می کند نقش تاثیر گذار خود را در آینده بازار جهانی نفت با وجود کاهش قیمت حفظ کند، اما برای رسیدن به این هدف موانع مختلفی پیش رو دارد. 
این کشور روزانه 10 میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید می کند و حدود نیمی از آن صادر می شود.

بررسی نتایج تحقیق های انستیتو پژوهشی «گایدار» در روسیه نشان می دهد، این کشور از صدور نفت خام سود بیشتری می برد، زیرا به علت نبود بسترهای فنی و سرمایه گذاری های لازم نمی تواند بصورت گسترده از مزیت تبدیل طلای سیاه به فرآورده های نفتی و پتروشیمی با کیفیت بهره گیرد.

نقطه دیگر آسیب پذیری صنعت نفت روسیه کاهش بهای نفت در یک سال گذشته است. 

با افت بهای نفت، سودآوری بسیاری از سرمایه گذاری های توسعه ای آن متوقف شده است. از دیگر سو، افزایش فشارها و تحریم های بیشتر غرب بویژه آمریکا بر سر پرونده اوکراین، می تواند برنامه نوسازی و استفاده از فناوری روز را برای پیشرفت صنایع نفتی روسیه مختل یا حتی متوقف کند. 

روسیه هر چند برای رعایت استاندارد تولیدات بالادستی نفت خود با استانداردهای روز اروپا، بهسازی پالایشگاه ها و تاسیسات فرآوری نفت را از سال 2011 آغاز کرده است، اما نبود ثبات در اجرای برنامه ها و همچنین سقوط ناگهانی قیمت نفت از بیش از 100 دلار به کمتر از 50 دلار این برنامه ها را کم اثر کرد. 

روسیه بر اساس برنامه ریزی ها در صدد است دانش و فناوری خود را در بهره برداری از منابع نفتی در آبهای بسیار عمیق به کشورهای غربی نزدیک کند تا بلکه بتواند کیفیت تقریبا نامناسب تولیدات خود را افزایش دهد، اما موانع موجود بویژه پرهزینه بودن راه اندازی تاسیسات فرآوری نفت هنوز یک مانع اصلی برای این کشور محسوب می شود.
بنا بر ارزیابی های انجام شده، روند تصفیه و فرآورش نفت خام در پالایشگاه های روسیه به جای اینکه بهره وری اقتصادی بیشتری ایجاد کند، به علت بازسازی نشدن تجهیزات و تاسیسات حتی سبب کاهش قیمت محصولات تولید شده نسبت به نفت خام می شود.

بر اساس بهای جهانی نفت در سال 2013، پالایشگاه های روسیه سالانه حدود 270 میلیون تن نفت به ارزش 214 میلیارد دلار دریافت می کنند که ارزش محصولات تولیدی آنها فقط 149 میلیارد دلار است. 

روزنامه «نزاویسمایا گازتا» روسیه هم با اشاره به ارزیابی های موسسه گایدار نوشته است: در این شرایط اگر تحریم های ضدروسی واشنگتن علیه صنعت نفت که بحث آن در مطبوعات آمریکا هم شروع شده، عملی شود، صنعت نفت روسیه زیر ضربات شدیدی قرار می گیرد. 

این روزنامه به نقل از «الدار کاسایف» عضو هیأت کارشناسی اتحادیه صنعتگران نفت و گاز روسیه نوشته که وابستگی مسکو به واردات در این بخش بسیار زیاد است، هر چند تلاش های داخلی برای کاهش آن به عمل می آید. 
این روزنامه همچنین به نقل از کارشناسان روسی افزوده است: فناوری های پالایش نفت خام بر خلاف فناوری های حفاری میادین نفت وگاز در فلات قاره، در انحصار غرب نیست و می توان از چین یا کشورهای دیگر تهیه کرد.

با توجه به اینکه صنعت نفت روسیه با استانداردهای روز جهانی فاصله دارد و این کشور همزمان به درآمدهای این بخش برای اجرای راهبرد مقابله با تحریم های بیشتر اروپا و غرب نیاز ضروری دارد، کاهش بیشتر بهای نفت خام می تواند روسیه را پیش از پیش تحت فشار قرار دهد. 

منبع: ایرنا
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 9617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *